“Det är med dina tankar alla förändringar börjar” – Konkreta tips på hur du stärker din självkänsla

Det finns en uppsjö av artiklar och mängder av information om självkänsla och hur vi bäst övar upp den. Eftersom råden är många och meningarna delade kan det vara svårt att ta till sig informationen. Vi vill lyfta fram tips som är konkreta och enkla att utöva i vardagssituationer, och fick möjligheten att ställa frågor till en person som själv funderat mycket på detta – författaren Monica Österdahl.andasochräknatilltre

Monica har skrivit boken ”Andas och räkna till tre”, som handlar om en tonårings vardag och de problem den kan föra med sig, såsom mobbning,
utanförskap, självskadebeteende och dålig självkänsla. Boken är skriven som en kortroman och fungerar även som självhjälpsbok. Monica vill visa att det finns hopp och möjlighet att förändra saker som känns fel. Att det alltid finns ett val. I boken beskriver Monica vad självkänsla är och hur man kan stärka den.

Varför är det så viktigt att öva på sin självkänsla?

— Har du en bra självkänsla har du lättare att ta dig igenom svårigheter. Din självkänsla kan vara bättre eller sämre i olika perioder i livet och den kan också vara olika stark i olika situationer. När man har bra självkänsla kan det märkas genom att man:

  • känner att man duger, trots att man inte är bra på allt
  • vågar prata om hur man mår eller vad man tycker
  • accepterar att alla inte kan tycka om en
  • känner att man har rätt att säga både ja och nej till saker
  • kan be om hjälp när man behöver
  • känner att man är värd att må bra, att man sköter om sig själv och gör saker som får en att må bra
  • törs prova nya saker och nya situationer
  • vågar misslyckas
  • törs ta kontakt med människor
  • känner sig okej även om allt inte är perfekt
  • kan erkänna misstag och be om förlåtelse om man gjort någon illa
  • kan belöna och berömma sig själv
monicaösterdahl

Monica Österdahl

Vi får mängder av tips som i teorin låter jättebra: ”Bry dig mindre om vad andra tycker och tänker om dig” , ”Jämför dig inte med andra” osv. Men kan du ge oss konkreta tips som verkligen fungerar i praktiken?

—Jag tror på tankens kraft. Hjärnan vet inte vad som är fantasi och verklighet. Det är med dina tankar alla förändringar börjar.

Tips 1: När du tänker något dåligt om dig själv, försök bryta det genom att ställa frågor som: “Hjälper det mig att tänka så här?” , “Är det här verkligen sant?”, “Hur kan jag tänka istället?” Bli medveten om när det händer, i vilka situationer. Byt ut det negativa mot något positivt! Vad har du för bra egenskaper? T.ex: “Jag är bra på att ge beröm till andra”, “Jag är uppfinningsrik”, “Jag är händig”. Skriv ned allt du kommer på. Ta gärna hjälp av en nära vän.

Tips 2: Försök vara extra modig ibland. Gör något du inte brukar göra. Vad ska du göra idag som du inte vågat förut? Planera din modiga dag. Bestäm i förväg: “Idag ska jag räcka upp handen”, “Idag ska jag säga vad jag verkligen tycker”, “Idag ska jag hälsa på en speciell person”. Hur kändes det innan du gjorde det? Hur kändes det efteråt? Bli medveten om dina känslor.

Tips 3: Var snäll mot dig själv. Ge dig själv uppmuntran och tillåt dig själv att känna dig nöjd när du gjort något bra eller varit modig. Att ta emot beröm och komplimanger kan kännas pinsamt ibland. Ta ett djupt andetag. Säg tack och låt det sjunka in och tillåt dig att vara glad för det.

Tips 4: Den känsla du har när du går och lägger dig – samma känsla har du när du vaknar. Gör upp en plan. Hur vill du ha din dag? Exempel: “Jag ska ha en glad dag.” ,“Jag ska le åt alla jag möter.”, “Jag ska må bra.” Lek med tanken innan du somnar. Vilken känsla får du? Prova och se hur din dag blir.

För fler tips på hur du övar upp din självkänsla, besök Monicas Facebooksida: Facebook.com/Andasoch

Fotnot:
Boken “Andas och räkan till tre” finns att köpa på Adlibris och Bokus. Vill du boka en föreläsning om självkänsla, beställa ett signerat exemplar eller beställa en större mängder böcker till skolan eller ungdomsorganisationen (med rabatt eller på kommission) så maila Monica på monica.k.osterdahl@gmail.com.

Mer att läsa

2 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>