Det primära målet ska vara att må bra

Hösten nalkas och då är det skönt med nya mål. Men kanske redan här har vi en negativ koppling till mål? Man tänker att man nu ska komma i form och att kilona ska rasa. Att ha vågen som vägledning i hälsans tecken kan vara bra till viss del, men det skapar också problem. Många gånger när vi ställer oss på vågen blir vi besvikna. Har vi haft en bra vecka, tycks den sedan följas av en sämre.

lycka

I fantasins värld är det mycket som är möjligt – tänk om vi kunde ”väga” de måbra-effekter vi får genom att satsa på motion och rörelse. Och glädjen, den väger en del också. Det är kanske dags att omfokusera? Jag äter för att må bra (min mage mår bra, jag orkar mer, min träning funkar med denna kost). Jag går mina helt underbara långa promenader – för att må bra (något händer i huvudet, jag tänker klarare, jag orkar mer). Vi borde komma ifrån att förknippa smalhet med lycka och istället tänka att vi blir lyckligare av att ta hand om oss själva.

Så hur mår man bra?

Hitta din träningsform, där glädjen kommer naturligt! Jag går tvåtimmars-promenader (power, så att jag får svettas lite!) med favoritmusiken i lurarna och det känns roligt och peppande. Sedan vill jag att hela kroppen ska bli starkare, så jag tränar styrka hemma. Jag har dammat av några DVD-skivor (träning), bland annat ett 17-minuters benprogram med Caroline Nilsson – det är härligt.

Lägg till och ta bort – strategi: många pratar om att de vill förändra sig. Men det är lite luddigt. Jag tänker i termer om vad vill jag lägga till? Och vad måste jag i så fall ta bort? Tiden är begränsad. På min priolista ligger må bra högst upp. Och sedan formulerar jag för mig själv – hur mår jag bra? Jag tar gärna bort tv och dator och lägger till yoga och medvetet matintag (äta långsamt och närvarande). För att det inte ska bli tråkigt är variation en nyckel. Kanske ändra något för kropp och knopp varje månad. Vad vill du lägga till? Och vad går att ta bort?

Stirra dig inte blind på vågen! ”Väg” din lycka istället!

Bild: Pixabay.com

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>