Detta händer i kroppen vid en lågkaloridiet

Tyvärr väljer allt för många personer att ta en snabb väg mot sin målvikt – ett par veckors tid med extrema dieter som ofta innebär ett väldigt litet energiintag och bieffekter som man inte räknat med. Men vad händer med kroppen under tiden en exempelvis soppdiet pågår och hur bör kosten trappas upp igen för att man ska må bra?

vlcd

I en del dietprogram är energirekommendationerna endast 600 kcal/dag. Dessa rekommendationer täcker inte ens en tredjedel av en kvinnas energibehov (som ligger runt 2000 kcal/dag, väldigt individuellt). Sådana näringsfattiga dieter ger följder även om de också leder till viktnedgång.

I början av en diet reagerar kroppen kraftigt på den stora omställningen. Först och främst börjar kroppen arbeta mer katabolt (nedbrytande) än tidigare, vilket gynnar en viktnedgång. När kroppen inte får i sig tillräckligt med näring via maten börjar den använda sig av de energilager som finns i. Energin som är lagrad ligger främst i fettväven, muskelmassa och levern.

Anledningen till att många går ner ett par kilo redan första veckan i en sådan diet är för att kroppen använder sig av glukogenlagerna i kroppen. Glukogen är lagringsformen av glukos och är en livsnödvändig energikälla då den snabbt bryts ner om vi inte intar ny föda. Ett gram glukos binder tre gram vatten och det innebär att viktförlusten är mest vatten som åker ut ur kroppen i samband med att glukos omsätts i energisystemet.

Kroppen fortsätter att ställa om ämnesomsättningen och andra system under en exempelvis pulverdiet. Allt för att spara på så mycket energi som möjligt och för att bibehålla energilagrena så länge som möjligt. Kroppen ingår alltså i ett så kallat svältstadium där kroppen gör allt för att förbränna så lite energi som möjligt. Detta svältstadium pågår ändå tills personen ger upp dieten och återgår till normal kosthållning med ett högre energiintag. Fast då tar det tid för kroppen att ställa om. För när vi har arbetat på lågvarv länge tar det nästan lika lång till att återgå till en normal förbränning och energiförbrukning. Det är därför viktigt att trappa upp kosten från lågenergiintag till normalenergiintag– allt för att kroppen ska hinna med i omställningen. Trappar man inte upp enligt en viss struktur finns det risk för att personen ifråga kommer få motsatt resultat för dieten, nämligen en viktuppgång.

Detta är alltså en snabb lösning som utsätter kroppen för enorma påfrestningar, får humöret att svikta och försämrar koncentrationen och inlärningen samt gör att man inte klarar av att motionera. Dessa är bara några exempel av alla de risker som finns med en lågkaloridiet.

Ta istället följande råd:

Välj en långsiktig lösning där du som individ fokuserar på både kost, motion och sömn. Det kommer du må mycket bättre av i längden även om det tar längre tid att gå ner i vikt. Ett långsiktigt mål är oftast det bästa och gör att du håller dig på topp även under en viktnedgång tack vare en god kosthållning som ger energi, som leder till ökad ork att kunna träna. Träning leder sedan till bättre sömn – som ger mer energi.

Bild: Pixabay

Mer att läsa

2 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>