Diskriminera inte vit mat – om färglösa näringsbomber

Vitt bröd, vit pasta, vitt socker –  i en hälsovärld drabbad av skräck för snabba kolhydrater har färgen vit blivit en varningssignal. Dessutom har vi fått lära oss att vi måste ”äta hela regnbågen” för att få i oss de vitaminer vi behöver – med andra ord; vi ska välja så många färgglada frukter och grönsaker som möjligt. På Livskick är vi mot diskriminering i alla dess former och av alla orsaker – färgbaserad sådan också. Därför slår vi här ett slag för vit mat! 

vitmat

Studie efter studie visar att befolkningen – i Sverige och andra delar av västvärlden – inte äter tillräckligt med frukt och grönt. Samtidigt visar minst lika många studier hur olika fibrer, vitaminer och mineraler från växtbaserade livsmedel inverkar positivt på vår hälsa och vårt försvar mot olika sjukdomar; såväl fysiskt som psykiskt. Men uttrycket ”frukt och grönt” leder ofta tanken till knallröda äpplen, djuporange apelsiner och gröna blad, eller hur? Lite synd, för det gör det alldeles för lätt att missa den minst lika hälsosamma, helt färglösa maten. Några exempel:

  • Potatis – I och med att olika kolhydrat-föraktande dieter gjorde intåg sattes potatisen (bredvid brödet och pastan o.s.v.) i skamvrån, men rent näringsmässigt är knölen faktiskt fortfarande en höjdare. Potatisen kan till exempel lätt fixa det underskott av kostfiber och kalium som mångas kost lider av idag.
  • Svamp – Vit flugsvamp bör visserligen undvikas, men det finns många andra, färglösa svampar att ta till. Svamp tillför umami – ”den femte smaken” – till maträtter, samtidigt som de är fett- och glutenfria, inte innehåller något dåligt kolesterol och nästan ingen salt (saker olika individer kan behöva undvika, av olika anledningar). Istället innehåller de bland annat selen, kalium och vitamin D.
  • Blomkål & Vitkål – Precis som broccoli och andra sorters kål innehåller blom- och vitkål olika svavelföreningar, som visat sig skydda mot cancer, verka för starkare ben och hålla våra blodkärl friska.
  • Vitlök & vanlig lök – Förutom sina smak-egenskaper är lök erkänt antioxidantrikt och stärker immunförsvaret, samt verkar antiinflammatoriskt. Lök innehåller också ämnen som kan lindra artros och minska risken för olika typer av cancer och hjärtsjukdomar.

Inte övertygad om den vita matens fördelar? (Det är okej – alla går inte igång på näringsinnehåll och påstådda hälsofördelar!) Tänk då också på:

  • Dessa livsmedel är i princip alltid billiga – du kan köpa mycket för lite
  • Det går att hitta närodlade sorter av dessa varor – du kan handla miljövänligt och ha koll på matens ursprung
  • Alla dessa råvaror går att variera i det oändliga – du kan laga olika sorters maträtter, för alla olika smaker och stilar
  • Vit mat går att krydda eller blanda med alla andra färger – du kan alltså tillgodose även den som gillar stilren mat eller snygga matchningar på tallriken

 

Med inspiration från: Everyday Health 

Bilder: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>