Dryck – boven i dramat vid viktuppgång

Många av oss är noga med vad vi stoppar i oss. Vi vet att kosten inte bara påverkar hur vi mår utan även vikten. Du kanske försöker gå ner i vikt men står stilla? Måltidsdrycken kan bli en bov i dramat.

Ta frukosten till exempel – att dricka ett glas apelsinjuice känns ju både fräscht och gott, ja till och med nyttigt med alla vitaminer. Men det som händer är att blodsockret åker upp och för att kroppen ska återgå till det normala så frigörs det insulin. När blodsockret sedan sjunker blir du hungrig igen. Att dricka juice på morgonen kan alltså leda till att du blir hungrig snabbt. Givetvis är det ju så att man måste titta på den totala blodsockerhöjningen och äter du en proteinrik frukost eller en med långsamma kolhydrater så blir höjningen av blodsockret inte lika alarmerande. Hemligheten bakom ”boven i dramat” är blodsockret och hur det reagerar och hur vår kropp registrerar mättnad.

”Jag måste ha en cola!” Den har vi hört förut, eller hur? Men är vi törstiga eller är det kicken av sockret och koffeinet som vi är ute efter? Oavsett orsak så kan läsk och saft vara en riktig kaloribomb. Att dessutom inta drycker som mättar dåligt gör att vårt energiintag blir större än vad som behövs, eftersom dryckerna inte kan ersätta maten. En sötad dryck har alltså för stort energiinput men ger dålig mättnadskänsla. Näringsmässigt så är det inte mycket som kan tillskrivas saft och läsk, men kika gärna lite extra nästa gång på innehållsförteckningen när ni handlar! För att illustrera kan vi räkna på det totala energiintaget under en månads förlopp ifall vi dricker ca 2 dl läsk om dagen. Läsk varierar från ca 37-43 kcal per 100 gram. På 200 gram läsk får vi alltså i oss ca 80 kcal. Ta detta på en månad och du får: 2400 kcal! Många bäckar små! Och då är inte 2 dl läsk särskilt mycket volymmässigt.

Sveriges Tandläkarförbund kom med ett pressmeddelande för några år sedan (2004) och där konstaterades att läskdrickandet hade ökat från 30 liter per år och svensk till 94 (!) liter per år och svensk. Det som kanske är extra allvarligt är att barn i förskoleåldern dricker söta drycker varje dag (2002). Kopplingen mellan sockret och övervikt pga överkonsumtion av läsk och de tomma kalorierna gör att vi bör fundera över vad vi dricker till maten.

Jag vill slå ett slag för vatten. Det är kanske inte lätt att förstå hur lyckligt lottade vi är som har rent vatten att tillgå i kranen! Men, det märks tydligt när man är utomlands där det krävs inköp av vatten från affären. Efter min senaste resa så fick jag mig en tankeställare och vattnet i min kran uppskattas! Dessutom är det den bästa törstsläckaren, för av läsk blir jag oftast ännu mera törstig! För att variera kan du skära ner några gurkskivor, citronskivor eller limeskivor!

Foto: Brian Lary

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>