Enkel tonfiskröra med pasta – perfekta träningsmaten!

Träning kräver både kolhydrater, fett och protein. Alla har vi våra åsikter och kanske har vi redan det perfekta målet som intas efter träning. Om inte, så är detta ett bra tips, som dessutom är lätt att göra, det tar ca 15 minuter. Den generella regeln säger att vi ska äta inom 90 minuter efter träning.

Ingredienser för en person

  • 1 burk tonfisk (välj själv om du vill ha den i olja eller i vatten)
  • ½ lök, finhackad
  • 1 dl majs
  • 1 tomat
  • 3 msk majonnäs alternativt creme fraiche
  • 1 vitlöksklyfta
  • Örtsalt
  • Svartpeppar
  • Oregano (men här kan du välja själv vilka kryddor som passar dig!)
  • Pasta, ca 2 dl (exempelvis fusilli eller fjärilspasta)
  • Tillbehör som fungerar bra och ger det lilla extra är ett kokt ägg och två salladsblad!

Gör så här:

Sätt på pastavattnet (för att spara tid kan du koka en del av vattnet i en vattenkokare!). För att det ska koka upp snabbare, ta i saltet efter att det har börjat koka. Ta fram en medelstor bunke och lägg i tonfisken, majsen, skuren tomat, den finhackade löken, majonnäsen (creme fraichen) och pressa sist i vitlöken. Krydda med örtsalt, peppar och oregano. Blanda om allt ordentligt och smaka av! Och så var det pastan, förhoppningsvis borde den vara klar efter ca 10 minuter i vattnet!

Kommentarer: Givetvis kan du variera med egna ingredienser, detta recept kan lätt ändras med annan fisk, andra grönsaker. Bra om man har ”rester” som man har svårt att bli av med!

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>