Ett syfte med selfien ger sund självkänsla

Visst är det trevligt när någon ger en tummen upp – men att basera sin självkänsla på ”likes” är förmodligen inte en hållbar strategi. Nu visar forskning att det går att bli mindre påverkad av feedback på sociala media: genom att ha ett syfte med det en gör.

selfies

Många av oss lever idag delar av våra liv via sociala media. Här ingår också hur vi bygger vår självkänsla och vårt självförtroende, och detta ville forskare vi Cornell undersöka. Det visade sig att känslan av att ha ett syfte – i livet och med sina agerande – är avgörande för hur du reagera på positiv feedback på sociala media.

I en del av studien mätte man först aktiva Facebook-användares självkänsla och känsla av syfte (definierat som ”en pågående motivation för framtiden, riktad mot den egna personen, men också positiv för andra”. Alltså helt enkelt en känsla av att det en gör känns värdefullt!). Samma personer fick sedan rapportera hur många likes de fick och hur de kände sig. I en annan del fick en rad studenter posta en selfie på en påhittad sajt, och fick sedan (också påhittad) feedback på denna.

-Vi såg att känslan av att ha syfte gjorde det lättare för människor att navigera genom den virtuella feedbacken. Denna känsla verkar bygga upp ett motstånd mot att påverkas av antalet likes, säger en av studiens författare.

-Människor med ett klart syfte noterar när de får positiv feedback, men låter den inte avgöra hur de känner om sig själva.

Detta kan givetvis vara värdefullt, eftersom få likes annars lätt kan leda till sämre mående. Dessutom gör det att självkänslan lätt pendlar upp och ner, när det bästa givetvis är en stabil känsla för vem man är och en nöjdhet med detta.

Den här studie är den första som visar att känslan av syfte och motivation påverkar hur man tar till sig positiv feedback (tidigare har man främst sett hur den ger ett motstånd mot negativa faktorer, som t.ex. stress). Detta tyder på att utan en inre motivation kan man agera mot sitt eget bästa, även när man får positiv återkoppling på det man gör.

Källa: Cornell University

Studien: Anthony L. Burrow, Nicolette Rainone. How many likes did I get?: Purpose moderates links between positive social media feedback and self-esteem. Journal of Experimental Social Psychology, 2016; DOI: 10.1016/j.jesp.2016.09.005

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *