Färska eller frysta grönsaker?

Utbudet av färska grönsaker i våra livsmedelsbutiker ökar ständigt och nya sorter presenteras för oss konsumenter. Faktum är att det inte endast är färska grönsaker som blir fler – de frysta alternativen blir också allt fler. Men vilket är det bästa alternativet? Tappar de frysta grönsakerna mycket näring och hur kan vi så fall förminska dessa näringsförluster?

Situationen avgör

För mig personligen finns det inget alternativ som är givet att vara bäst. För mig är istället svaret att olika typer av grönsaker är bäst vid olika situationer. De färska grönsakerna ger en känsla av lyx och näringsrikhet. Färska grönsaker kan slängas ihop till en smarrig sallad och lyxa till vilken middagsrätt vi än tillagar. Samtidigt är de frysta grönsakerna är perfekt att alltid ha hemma i frysen så att man räddar vilken stressig vardagskväll som helst eller bara toppar den där grytan eller gratängen med lite extra vitaminer utan att vidare ansträngning.

Näringsmässiga skillnader?

Näringsinnehållet mellan alternativen skiljer inte alls lika mycket som olika mediakällor ofta vill framhäva. Det som kan skilja grönsakerna åt är mängderna av de vattenlösliga vitaminerna, vitamin C och B. De färska grönsakerna innehåller alltid något mer, men inte mycket mer. Hundra gram färsk broccoli innehållet endast 11 mg mer C-vitamin än fryst och i blomkål är det endast 4 mg som skiljer alternativen.

Tillagningsmetoden påverkar näringsinnehållet

Det som däremot kan påverka näringshållet är tillagningsmetoder. Upphettning av grönsaker gör att de tappar en del näring, något som man bör ha i åtanke då de frysta grönsakerna alltid tillagas på något sätt innan servering medan de färska grönsakerna ofta är klara att äta som de köps. Även här kan man dock minska näringsförlusterna genom att välja olika typer av upphettningsmetoder. Att ångkoka grönsaker ger minst näringsförluster, därefter kommer kokning i mikrovågsugn (tillsätt endast en liten mängd vatten) och sist på listan kommer den traditionella kokningen. Fast bara för att traditionell kokning ger mest näringsförluster behöver det inte alltid vara det sämsta alternativet. Använder man kokvattnet de mesta av vitaminerna hamnat i är det ett mycket bra alternativ då både vätska och vitaminer intas. Så tillagar du någon soppa eller gratäng där all vätska används är kokning ett bättre alternativ jämfört med att först koka i mikrovågsugn och sen använda grönsakerna i den färdiga soppan.

Alltså har de färska grönsakerna ett lite högre vitamininnehåll men i slutänden är det tillagningsmetoden som avgör den stora skillnaden.

Tips och råd

Försök variera ditt grönsaksintag, varva färska grönsaker med frysta alternativ. Handla färska grönsaker efter säsong och komplettera med frysta grönsaker som finns året runt. Se till att alltid ha exempelvis frysta ärter och spenat i frysen, det är grönsaker som kan ingå i många rätter på många olika sätt och därmed kan vara en nyckel till det eviga vardagspusslandet med maträtter. Mitt sista tips är att alltid ha en lagom mängd grönsaker hemma och att försöka ha rotation på det som ligger i frysen. Låt inga grönsaker ligga kvar där i flera månader. Ät och njut av läckerheterna istället.

Bilder: SXC

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>