Fem saker du inte visste om körsbär

Så här under sommaren dyker det upp flera spännande frukter i våra mataffärer – till exempel aprikoser, persikor, plommon och körsbär. Alla dessa frukter är givetvis nyttiga och innehåller ämnen som är livsnödvändiga för oss (dvs vitaminer, mineraler och antioxidanter), och vattenlösliga fibrer som är mat till våra mag- och tarmbakterier. Särskilt nyttiga är körsbär och bigarråer, som innehåller många hälsosamma ämnen. Dags att lyfta upp dem som superfrukter!

Foto: Livia Wanntorp
Foto: Livia Wanntorp

Körsbär och bigarråer är extra häftiga vad det gäller hälsosamma effekter, och jag blev nyligen positivt överraskad av att hitta flera vetenskapliga artiklar som vittnar om all forskning som gjorts just om dessa frukter. Visste du att, tack vare sina vattenlösliga färgämnen eller pigment (antocyaniner), körsbär kan:

  1. reducera träningsvärk efter löpning och andra relaterade konditionspass tack vare sin anti-inflammatoriska effekt
  2. öka prestation inom konditionsrelaterade idrotter (dessa två förstnämnda effekter liknar de vi kan få av rödbetor)
  3. förebygga utveckling av metabola syndrom, dvs sjukdomar som diabetes, hjärt-och kärlsjukdomar m fl – vilka är starkt kopplade till vår livsstil
  4. reducera mängden fria LPS (liposackarider) i kroppen, och därmed ha positiv effekt på vårt immunförsvar
  5. förbättra vår sömn både vad det gäller längd och kvalité (denna effekt är främst kopplad till serotonin som också finns rikligt av i körsbär och bigarråer)

Källor:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *