Fertila singelkvinnor shoppar mer varierat

Hur lojala vi är mot olika varumärken varierar vanligtvis från person till person. Men forskare menar nu att kvinnor är mer öppna för att prova på nya saker kring ägglossning – eftersom de då är mer öppna för olika typer av män. Livskick läser den nya konsumtionsforskningen med viss skepsis, men också med fascination.

shopping

Är du som kvinna singel och fertil gör din biologiska klocka och dina hormoner att du kring vissa tider i månaden är mer öppen för olika slags män. Forskare menar att detta beror på att du då får en större ”gen-pool” att välja på när det kommer till eventuell fortplantning. Nu har en ny studie inom konsumtionspsykologi – alltså hur vi tänker när vi shoppar – kopplat detta till vårt val av varumärken. Ett experiment med drygt 500 fertila, ensamstående kvinnor visade att öppenheten för flera typer av män även smittade av sig på testpersonernas konsumtionsmönster; inställningen av en större valfrihet och mångfald ledde till att kvinnorna kring ägglossning var mer öppna för att prova både nya märken och produkter när de handlade.

Motsatt kunde forskningen också visa att kvinnor i ett fast och lojalt förhållande också uppvisar en större märkeslojalitet och inte varierar sina inköp i samma grad.

Dessa fynd har potentiella implikationer för marknadsförare. Till exempel skulle ett företag som vill få kvinnor att testa (deras) nya produkter rikta in sig på motiv relaterat till kvinnors fortplantningspreferenser. Eller som forskaren bakom studien, Kristina Durante, säger:

—Ungefär en vecka varje månad kan en dryg miljard konsumenter världen över vara mer mottagliga för att byta från sitt vanliga varumärke till konkurrentens.

Vi på Livskick tycker det är viktigt att förstå hur mycket vi påverkas undermedvetet – och kanske alltså även hormonellt – av marknadsföring, både för att kunna göra mer genomtänkta val och vara mer uppmärksamma på hur företag använder vår biologi och psykologi ”mot” oss. Sedan behöver ju inte varumärkesbyten eller variation i sig vara något negativt. Att prova på nya saker ger nya lärdomar och kan göra oss mer modiga – alltså något även kvinnor i fasta relationer borde prova på ibland.

Källa: The University of Texas at San Antonio

Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>