Fitspo eller sund träningsinspiration? Här är checklistan!

Träning/fysisk aktivitet är, precis som mat, något vi inte kan undvika, för kroppen behöver det – men det är också något som kan ha en enormt negativ påverkan på vår fysiska och mentala hälsa om vi inte är försiktiga. En del av oss behöver en extra push för att motiveras till att träna, men hur ska vi veta vilka budskap som är vettiga, som leder oss till rätt motivation och rätt förhållningssätt till träning? Och hur vet vi vilka budskap som får oss att må dåligt, avsky våra kroppar och träna på ett ohälsosamt sätt? Här är en checklista för dig som vill bli bättre på att balansera kroppspositivitet och träningsinspiration!

Sedan jag började uppmärksamma problematiken kring fitspo/fitspiration – fitness-inspiration – 2012 har mycket förändrats, både positivt och negativt. Då var det få som pratade om eventuella risker med detta fenomen, men nu finns mycket bra information att läsa (bland annat uppmärksammade DN detta för inte så länge sedan). Samtidigt har #fitspo infiltrerat den vanliga hederliga träningen på ett sätt som blir förvirrande, det är en djungel av budskap som säger till oss att vi både ska älska kroppen – och bekämpa den. Allt hamnar inte bara under #fitspo, utan även under vanliga hashtags som #hälsa och #träning – i en mix av sunda tips; och tips som faktiskt är destruktiva för hälsan. Här är ett försök till att sära på fitspo och träningsinspiration så att du får rätt verktyg när du letar motivation.

Fitspo

Detta finns t ex på Pinterest eller Instagram under #fitspo eller #fitness, och förutom tusentals bilder på vad som är den kroppstyp ”alla borde sträva efter” (en mager, halvnaken, kvinnokropp), kan den här typen av budskap och artiklar ses:

  • 20-minute flat belly workout
  • The lift-your-boobs-workout
  • Best 3 exercises to get rid of armpit fat
  • Slimming legs chair workout
  • ”In two weeks, you’ll feel it. In four weeks, you’ll see it. In six weeks, you’ll hear it.”
  • “Cravings will pass; dreams won’t”
  • ”It’s easier to wake up every morning and work out, than it is to look in the mirror each day and not like what I see.”
  • “This month’s choices are next month’s body”
  • “Exercises to burn 1,000 Calories”
  • ”Be a bad ass with a good ass”
  • ”Do it for the Holy Shit, You Got Hot”

Fitspo fokuserar främst på kroppen, och inte på ett bra sätt – det handlar oftast istället om att bekämpa, övervinna och förändra din kropp. Fitspo fokuserar också på att bränna kalorier, punktträna bort fett på olika (konstiga) ställen, skambelägga träningsformer som inte är tuffa nog (utan hänsyn till individens förmåga – tänk t ex personer med reumatism eller fysiska handikapp) – och går så långt att vi uppmanas ignorera smärta (för annars är vi svaga och försöker inte tillräckligt hårt).

Några exempel på #fitspo från Pinterest

Sund träningsinspiration

Här är några exempel på budskap och artiklar som istället peppar på ett sunt – icke utseendeinriktat – sätt:

  • Strong core
  • You may be doing squats wrong, here is how to avoid injury
  • Stretching for back pain relief
  • Don’t like the gym? Here are outside-the-box ways of staying active
  • How to fuel your body pre- and post- workout (surprise, your body needs food)
  • “Don’t be afraid of being a beginner”
  • ”Exercise is a celebration of what your body can do. Not a punishment for what you ate.”

Dessa exempel fokuserar mer på att arbeta tillsammans med din kropp och att primärt ta hand om den. Artiklarna är kunskapsinriktade, och visar hur du tränar på ett effektivt och säkert sätt. Citaten tenderar att vara en aning mer humoristiska och uppmuntrar till träning som omsorg om kroppen.

Det finns tyvärr även citat som kan verka bra, t ex ”Fall in love with taking care of yourself”, men som döljer osunda tips om hur vi förväntas ”ta hand om” oss själva. Det gäller att vara uppmärksam och hela tiden syna ‘receptet’ för hälsa. Handlar det om något annat än balanserad kost och träning är det förmodligen något du borde ignorera.

Några exempel på sund träningsinspiration från Pinterest

Checklistan för äkta kroppspositivitet

Nästa gång du letar inspiration till träning – ställ dig följande frågor:

Träningsinspiration
Fitspo
Om du svarar ja på frågorna i den här kolumnen har du mest troligt hittat bra och positiv inspiration till träning. Om du svarar ja på följande frågor kan du behöva rensa bort den här typen av inlägg i ditt flöde.
Tar inlägget hänsyn till att människor har olika förmågor gällande träning? Får inlägget mig att tänka på allt jag önskar att jag vore (istället för att påminna mig att uppskatta vem jag är)?
Visar inlägget att det finns variation i träning? Verkar inlägget främja bara en typ av hälsa eller ett trångsynt sätt att träna på?
Främjar inlägget alla kroppstyper (och inte bara ‘idealet’)? Fokuserar inlägget bara på utseende (t ex att förändra eller ”fixa” något i mitt utseende)?
Får inlägget mig att känna mig stärkt och peppad att träna? Får inlägget mig att känna skuld eller skam?
Visar inlägget hur jag kan träna på ett säkert sätt, och utmanar det mig att lära känna min kropp och dess behov? Uppmanar inlägget mig att ignorera smärta eller skada?
Uppmuntrar inlägget mig att behandla min kropp – som den är NU – som något värdefullt och inte som en fiende? Får inlägget mig att känna att min kropp är något jag behöver bekämpa eller vinna över?

Relaterade artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *