Fler fördelar med träning: förbättrat händelseminne

Många gillar gymmet och med all rätt – forskning visar att träning har många fördelar, bland annat för blodsockret och blodfetterna, förbättrar hjärtats funktion, motverkar benskörhet och hjälper till att minska stress. Dessutom finns belägg för att motion hjälper hjärnans funktioner och kan motverka depression. En ny amerikansk studie visar även att ett 20-minuterspass med intensiv styrketräning kan förbättra händelseminnet hos friska unga vuxna.

styrketraning

Deltagarna i studien fick titta på bilder strax innan ett träningspass. Bilderna bestod av tre kategorier: positiva, negativa och neutrala bilder, och träningen innebar tung benstyrka med 50 repititioner (kontrollgruppen satt bara i maskinen och lät maskinen jobba åt dem). Två dygn senare fick alla titta på dubbelt så många bilder, varav hälften var samma bilder som i första omgången. Kontrollgruppen kom ihåg ungefär 50 % av bilderna från första omgången, och de som genomfört träningspasset kom ihåg ungefär 60 %. Blod- och salivprover bekräftade även att stresshormonerna blir positivt påverkade.

—Vår studie indikerar att man inte behöver spendera så mycket tid för att ge hjärnan en boost, säger Lisa Weinberg, som ledde projektet.

Även om viktträning användes i studien säger hon att vilken resistensträning som helst, så som knäböj, borde ge samma resultat. Med andra ord, personer som inte klarar av att cykla, springa eller delta i längre träningspass kan gynnas av enkla övningar hemma.

Studien: Lisa Weinberg, Anita Hasni, Minoru Shinohara, Audrey Duarte. A single bout of resistance exercise can enhance episodic memory performance. Acta Psychologica, 2014; 153: 13 DOI: 10.1016/j.actpsy.2014.06.011

Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>