Fokusera inte på BMI

Experter som ofta skriver om viktnedgång nämner ofta BMI*. Man räknar ut BMI för att sedan kunna jämföra sitt värde med standardvärdena. Personer som har BMI över 25 räknas ofta som överviktiga. Att man får ett lägre BMI vid viktnedgång är helt riktigt. Men vad säger detta värde? Säger det hur bra du mår? Är ditt BMI-värde samma sak som ditt hälsovärde?

BMI

 

Så är det givetvis inte. Ett alltför lågt BMI-värde (under 19) är snarare ett tecken på undernäring. Det finns dock personer som mår bra av att ha ett lågt BMI-värde och det är i regel personer som alltid, sedan barnsben, har varit smala – alltså inte de personer som en gång har haft BMI-värde upp mot 25-30.

BMI som mått är inte heller rättvist mot de som tränar en hel del och på det sätt lägger på sig mycket muskelmassa. Muskelmassa väger mer än fett och ger därför ett högre värde. Att ha grov benstomme är ett annat exempel på något som höjer BMI-värdet utan att öka en persons hälsorisker.

Mitt råd är därför följande:

Fokusera inte alltför mycket på ditt BMI-värde, och speciellt inte vid en viktnedgång. Satsa istället på en hälsosam livsstil med sund kost bestående av mycket frukt och grönt, samt motion. Varva gärna styrketräning med konditionsträning. Var inte rädd för att stå stilla i vikt i början – tänk på att mycket av ditt fett förmodligen omvandlas till muskler. Muskler är bra för din kropp även om det höjer ditt BMI. Tänk hälsa och sund livsstil istället för ett lågt BMI.

*Räkna ut ditt BMI så här: Kroppsvikt/(längden x längden), t ex 60 kg / 1,65 x 1,65 = 60/2,72 = 22

Bild: Pixabay

Relaterade artiklar

8 kommentarer

  1. Pingback: Blondinbella i bikini, övervikt och bukfetma | Johanna Arogén

  2. Pingback: Övervikt och viktnedgång – sluta häckla! | Johanna Arogén

  3. Pingback: Bukfetma och Blondinbella i bikini | Bluum

  4. Pingback: Skäms, Expressen! | Johanna Arogén

  5. Pingback: Undervikt är ett större hot mot hälsan än fetma | Livskick

  6. Pingback: Nej, överviktiga barn beror inte uteslutande på lata föräldrar | Johanna Arogén

  7. Pingback: 5 saker som händer när du slänger ut vågen | Livskick

  8. Pingback: Vad har vi att vinna med friskvård på jobbet? – Livskick

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *