Följ dessa regler på gymmet (för allas trevnad)

Nyttan av fysisk aktivitet kan knappast ifrågasättas (även om lagom är bäst!). En balanserad vana att gå till gymmet är bra för både dig och din kropp. Men för att det även ska kännas bra för andra, är det läge att tänka till lite kring din vett och etikett innan du kliver in på träningsanläggningen.

gymregler

Livskicks budord lyder:

1. Allemansrätten gäller

Gymmet finns där för samtliga medlemmar. Detta faktum får flera följder. Till exempel ska du inte gå till din träningsanläggning och tro att den är “din”. Det är lite som att gå på förskola, faktiskt; alla får vänta på sin tur att leka med maskinerna. Och alla måste ta hänsyn till varandra under tiden. Dessutom har alla rätt till sin träningsambition: tittar du snett på någon för att du tycker personen är för tjock/smal/långsam/svag eller har för tråkiga träningskläder – tja, då kanske du ska fundera på att träna i ditt eget vardagsrum istället.

2. Hygien är en hygienfaktor

Det är okej att svettas när du tränar – faktiskt ganska svårt att låta bli just på gymmet. Men det är inte okej att lämna sagda svett varsomhelst. Med andra ord: torka av efter dig. Håll också omklädningsutrymmen och andra gemensamma ytor fräscha. Använd INTE samma skor inne på gymmet som du gick dit i. Med detta sagt: hygien handlar om hel och ren och normalt träningspåverkad – INTE om att duscha sig i parfym eller göra andra försök att dölja naturliga dofter. Vissa är allergiska. Andra tycker bara inte om att mötas av en vägg alkoholstinn hårspray på väg in i duschen…

3. “Personlig integritet” är inte bara ett trendigt uttryck

Ja, det är väldigt svenskt – men är raden av konditionsmaskiner tom sånär på en person måste du faktiskt inte ställa dig på den närmast personen i fråga. Eller lägga din matta två centimeter bakom någon annans i den rymliga gruppsalen. Vissa gillar att gå in i sig själva när de tränar – och vissa har kanske ett större behov av personligt “space” än du. (Obs! Detta gäller så klart när det finns gott om utrymme – annars gäller åter punkt nr 1, inklusive meningen om att ta hänsyn.)

4. Mobilisera mobilvettet

En mobiltelefon är jättebra att ha på gymmet, för att spela din egen musik eller lyssna på podcasts medan du trampar loss på löpbandet. Däremot är det väldigt mycket mindre bra att hålla långa personliga samtal i träningslokalen (se punkt 3 igen). Och – även om det inte borde behöva sägas (jo, det behöver sägas!) – går du på ett gruppträningspass stänger du av manicken. Inget ljud, inget pillande, absolut inga samtal – okej?

5. Snack, Selfies & Statusuppdateringar

Detta förtjänar en egen punkt, men hänger ihop med punkterna ovan. Alla ska kunna röra sig i gymmets lokaler utan att känna sig påhoppade, pressade eller pinsamt berörda. Snälla, snacka inte vikt – och andra kroppsytligheter i omklädningsrummet (det är helt okej om du själv är ute efter kosmetisk fitness, men andra kanske bara vill träna för att må bra, utan påtvingade kroppsnojor). Och du, du måste inte ta femton selfies där du spänner dig – varken för din egen skull eller andras. Speciellt inte om det råkar stå andra kring spegeln som riskerar att komma med på bild! (Ska bilden publiceras någonstans måste du då ha samtliga personers medkännande, det vet du va?). På samma sätt är det faktiskt inte nödvändigt att statusuppdatera Facebook med varenda träningspass. Du har ingen redovisningsplikt! Och andra kanske faktiskt inte är så intresserade som du tror av hur många meter du sprang igår…?*

*Med andra ord: tänk efter före. Klart du får ta bilder och skriva om din träning – det är ju kul att vara på gymmet! – men fundera lite på varför du gör det. Och hur det kan beröra andra som ser din rapport.

Bild: Livskick

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>