För mycket mat i jul? Det är inte hela världen!

Blev det för mycket under jul? Känns det som att du gått upp minst 5 kilo och att ångesten pockar på? Du är förmodligen inte ensam. Själv har jag endast under senare år kunnat begränsa mig, och dessvärre haft ångest efteråt. Är det så att du känner igen dig i det jag skriver så har jag några tankar som jag vill dela med mig av. Läs det och fortsätt njuta av veckan! 

jul, mat, julmat, vikt, viktnedgång, mycket, för mycket, överäta, njuta, balans, tips, tankar, ätstörning, ätande

Många gör, baserat på sitt beteende under julen, stora löften till nyår om ett förändrat liv året som kommer, nya vanor ska till och vikten ska bort. Vi vet ju dock hur det ofta går med dessa löften, och jag säger som jag brukar: låt bli löftena och ta en dag i taget istället.

Det är inte hela världen

Istället för att fylla dig själv med känslor av skam – tänk på att helgen som varit inte spelar någon roll i långa loppet. Även om du försöker ”hålla igen” så har ditt ätande under dessa dagar ingen inverkan på ditt resultat. Det som spelar roll är vad du gör den största delen av tiden. Du har verkligen inte förstört din hälsa heller – snarare har du säkert matat din själ lite extra.

Förlåt dig själv

Ibland är vi alldeles för hårda mot oss själva och det är bara kontraproduktivt att hålla på med bestraffning (som att banta eller träna i kompensatoriskt syfte). Det finns ingen anledning att fortsätta älta misslyckanden, eftersom du inte kan förändra det som varit. Ta en måltid i taget istället och gör val som är bra för stunden.

Det handlar om en dag om året

”Att lägga fokus på de få jultallrikar vi intar på ett år tycker jag är att gå in och peta på detaljer. Risken är att det gör mer onytta än nytta. Att det skapar hets, dåligt samvete och bidrar till en stress över julmaten som vi inte behöver ha och som ingen mår bra av. I denna strävan efter ett näringsmässigt perfekt julbord tenderar vi dessutom glömma bort matglädjen.” (Läs hela Lina Abrahamssons artikel här).

Du får njuta

Istället för att klandra dig själv i efterhand – planera i förväg att du ska släppa på kontrollen under en period. Vi behöver alla extra utrymme där vi har tillåtelse att helt släppa taget, även om du försöker gå ner i vikt. Har du svårt att finna balansen i allmänhet är det alltid ett bra utgångsläge att lyssna på kroppen i första hand, och tänka på vikten i andra hand.

Du är ingen robot

Mat handlar inte bara om näring – det är en central del i vårt sociala liv, och det är sunt och roligt. Det ska vara kul att äta tillsammans, och då händer det att det blir lite för mycket – men det måste få vara okej. Vi är inga robotar som bara äter det vi behöver – mat är så mycket mer.

Det du äter definierar inte ditt värde

Du kanske känner av att självkänslan sjunkit under julen, just för att känslor av skam och ånger kommer. Men du behöver veta om att ditt värde som människa (din självkänsla) inte har något alls att göra med hur du äter. Ditt värde som människa är konstant, och du är inte en dålig människa för att du inte kan kontrollera dig 100 % av tiden.

Ursprungligen publicerat i december 2013.

Bild: Livskick

Mer att läsa

4 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>