Förändringar ska ske med kärlek, inte hat

Jag kan så fruktansvärt mycket om LCHF att det är inte klokt. Jag vet hur många kalorier det är i ungefär alla livsmedel. Nu har det blivit trendigt att fasta, läser jag i tidningen mitt i frukosten som jag tydligen borde skippa två dagar i veckan.  Men dieten kan faktiskt trigga en ätstörning, menar en dietist.

dieter, trend, mode, förändra, hälsosam, kulturellt, livsstil, självkänsla, hälsa, äta, mat

Häromdagen såg jag en gammal reklamaffisch för lättmargarin med sloganen ”om du bestämt dig för att inte bli fet.” Så var det när vi 80-talister växte upp: fett var den största boven, lightprodukter och minimjölk var vägen att gå för den hälsomedvetne. Idag är det otänkbart att den som vill vara hälsosam skulle skippa fettet men inte bry sig om sockret.

Alltifrån vad vi ska klä oss i och hur vi ska bo, till hur vi pratar och hur många barn vi skaffar, beror på kulturella föreställningar, på tidsandan vi lever i. Det är viktigt att minnas att också idealet för hur våra kroppar ska se ut och vad vi ska stoppa i oss, är något som förändras över tid.

Själv tror jag inte på dieter alls, jag tror inte att en och samma metod kan frälsa alla och envar. För det första beror det på just detta: att det går mode i dieterna, precis som med allt annat. Precis som modeindustrin påverkar idealen för våra kroppar påverkar livsmedelsföretag och andra vilken mat vi konsumerar. Självklart går utvecklingen framåt hela tiden; forskning leder till nya insikter – jag skulle till exempel inte rekommendera min barndoms ”oboy och frosties”-frukostar till någon, men: de nya rönen vi läser om var och varannan vecka handlar inte om objektiva sanningar. Många dieter, som den populära LCHF och den nya fastedieten, saknar dessutom forskning över en längre tid: vi vet ännu inte hur dessa matvanor påverkar kroppen och hälsan på lång sikt.

Det är också osannolikt att en diet kan fungera för alla. Vad du och din kropp behöver beror dels på din livsstil och på dina fysiska förutsättningar, men också på dina prioriteringar och ditt förhållande till mat, hur mycket du tränar, hur känslig du är för exempelvis koffein och annat. En dietist varnar i P4 för till exempel fastedieten eftersom det kan vara lätt för personer i riskzonen för ätstörningar att falla dit och bli sjuka om de provar den.

När vi förbjuder oss själva något blir det laddat. Att bara låta mat vara mat är oerhört svårt idag. Att äta innebär inte bara att tillföra energi till kroppen; det kan vara tröst, belöning eller ett sätt att ta kontroll i ett samhälle som kräver perfektion på alla plan. En diet kan bli ett sätt att kontrollera och uppleva att man uppnår perfektion.

Jag tror istället på att börja i andra änden – med självkänslan. Att våga ”bara äta” kan vara oerhört svårt, men också oerhört befriande. Balansen brukar man hitta om man vågar stanna upp och känna efter hur kroppen och själen egentligen mår. Om du tycker om dig själv vill du dig själv väl och då ger du också dig själv vad du behöver, både vad gäller mat och annat. Förändringar ska man göra av och med kärlek, inte hat.

Foto: Marie Larsson

Mer att läsa

5 kommentarer

  1. 1
  2. 2

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>