Förbättra hjärnans hälsa med promenader (jo, det räcker)

Det skrivs mycket om alla fördelar med träning, vilket i många fall överdramatiseras till att handla om högintensiv sådan. Vi ser i tidningsartiklar och i sociala medier att ‘träning är bra’ och så får vi tips på träningsprogram som närmast kan beskrivas som elitidrott. Men trenderna till trots är forskningen fortfarande tydlig: träning behöver inte vara extrem för att ha effekter. Ett färskt exempel är forskning som visar att hjärnan får stora fördelar med låg till måttlig fysisk aktivitet.

promenad

Normalt åldrande kan enkelt förklarat innebära att funktionella kopplingar i hjärnan blir avbrutna, vilket indikerar att hjärnans hälsa försämras. Man kunde i en studie från 2015 bekräfta att konditionsträning har en positiv effekt som kan motverka dessa avbrott, vilket bevisar att träning har betydande fördelar för hjärnans hälsa hos äldre.

Samma forskare har gjort liknande studier och 2014 publicerades en rapport där fynden visade att det inte var personens aktivitetsnivå som avgjorde effekterna, utan om personen spenderade sina dagar stillasittande eller inte. Att undvika stillasittande är alltså den avgörande faktorn för att hålla hjärnan frisk.

—Du behöver inte springa marathon för att skörda de positiva effekterna av fysisk aktivitet, säger Arthur Kramer, en av författarna.

Vilken aktivitetsnivå som helst duger, så länge det är regelbundet. Det fanns dock en som utmärkte sig lite extra, då effekterna på hjärnans hälsa är som bäst: låg till måttlig fysisk aktivitet. Det är alltså bättre att promenera varje dag än att träna långdistanslöpning, vilket innebär att vem som helst har möjlighet att få positiva effekter av träning.

Ordet ‘träning’ associeras ofta med gymträning eller löpning, men om vi kan omdefiniera begreppet till ‘rörelse’ tror vi på Livskick att fler människor blir motiverade att röra på sig. Vilket ju räcker.

Källa: Psychology Today

Bild: Pixabay

Mer att läsa

2 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>