Fördelar med den vegetariska kosten

Valet att vara vegetarian eller vegan kan komma av religiösa skäl, miljöskäl, etiska skäl, hälsomässiga skäl med mera. År 2009 var runt 2 % veganer och 4 % vegetarianer i Sverige, och intresset ökar ständigt. Runt om i landet införs köttfri måndag på skolor och i hemmen – samtidigt som debatten går varm.

vegetariskt

American Dietetic Association har gjort ett uttalande om huruvida den vegetariska kosten är hälsosam.

“En noggrant planerad vegetarisk diet, även den som är vegan, är hälsosam och näringsriktig, och tillför hälsofördelar i förebyggande och behandling av vissa sjukdomar”

Övervikt

  • Den vegetariska kosten innehåller mer fibrer vilket ger mer volym och leder till mer mättnad
  • Kosten innehåller mindre energi

Hjärtkärlsjukdom

  • Vegetarianer har generellt lägre BMI
  • Kosten leder till lägre halt LDL-kolesterol (det onda kolesterolet) för att:
    • Maten innehåller mer lösliga fibrer som drar med sig gallsalter, varpå det måste produceras nya och då går det åt kolesterol.
    • Det finns mindre kolesterol och mättat fett i maten.
    • Det finns mer växtsteroler i vegetarisk mat, som minskar upptaget av kolesterol.

Cancer

  • Gäller främst tjocktarms- och prostatacancer.
  • Höga halter av hormonet östrogen kan leda  till cancer. Vegetarisk mat leder till lägre nivåer östrogen hos kvinnor.
  • Lägre BMI förebygger cancer.
  • Rött kött och charkvaror är kopplade till tjocktarmscancer.
  • Mer fibrer förebygger cancer.
  • Högre konsumtion av frukt och grönsaker ger mer fibrer bland annat.

Tvetydiga eller svaga bevis

Diabetes typ II

Några få studier har visat fördelar med vegetarisk kost. Mer fibrer ger lägre BMI och bättre insulinkänslighet.

Osteoporos (benskörhet)

Få studier har visat ett samband mellan vegetarisk kost och benskörhet. Man har sett lägre bentäthet hos vegetarianer (vilket är kopplat till kalcium och D-vitamin, se kostråd för vegetarianer). Däremot finns även en koppling mellan animaliskt protein och sämre skelett.

Demens

En studie har visat en eventuell minskad risk för demens hos vegetarianer (vilket kan bero på minskat blodtryck och högre halt antioxidanter).

Reumatism

Man kan inte förebygga reumatism med kosten, men när man väl fått det sägs det att man kan lindra symtomen. Dock råder olika bud om vad man ska äta.

Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>