Fördelar med varierad träning

Då man har bestämt sig för att ta steget att överhuvudtaget börja träna handlar det för många om att göra träningen till en rutin för att på ett enkelt sätt få in aktiviteten i sitt schema. Det är en väldigt viktig aspekt till en början, just för att träningen helt enkelt ska bli av och komma att bli en naturlig del av vardagen.

Men när man väl har tagit sig till den här nivån och fått in en systematik i sitt träningsupplägg finns det en nog så viktig aspekt – att börja variera träningen. Det finns såväl psykologiska som fysiologiska poänger med detta, till exempel:

  • Mindre risk för belastningsskador om du tränar ofta och/eller hårt
  • En mer allsidig och funktionell fysik
  • Fortsatt utveckling av styrka/snabbhet/kondition/koordination etc.
  • Ökad träningslust och motivation och mindre risk för att tröttna på träningen

De uppenbara hoten mot att komma igång och variera träningen bottnar ofta i att många av oss helt enkelt är vanemänniskor. Det kan kännas tryggt och bekvämt att återkomma till samma träningsform, kanske rent av samma gruppträningspass med samma instruktör vecka efter vecka. Dessutom kan det kännas lite upplyftande då man märker att samma träningspass med tiden börjar kännas mycket lättare allt eftersom kroppen har vant sig vid belastningen. Man får så att säga ett kvitto på att träningen faktiskt har gett resultat.

Om man istället provar på någon träningsform som aktiverar helt andra muskelgrupper än man är van vid kan det bli smärtsamt uppenbart att man inte alls var i så bra form som man inbillade sig. Det är precis det här som är poängen: när den träning du håller på med börjar kännas bekväm och lätt, det är då det är dags att börja lägga in förändringar. Kroppen anpassar sig till den belastning du ger den och den är liksom gemene man i grund och botten ganska bekväm.

Om du har ambitioner att fortsätta utveckla din fysik måste du våga utmana din kropp och din inre latmask!

Av Jenny Bagglund

Läs också: Så varierar du träningen

Bilder: SXC

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>