Förenkla frukosten och få energi

Personer som äter frukost har mer energi på morgonen, klarar av resan till jobb/skola lättare och får lättare att balansera upp sitt blocksocker under resten av dagen. Frukosten leder till att kroppen höjer sin förbränning direkt på morgonen efter att den har gått på lågvarv under natten.

smoothie

 

Det finns många fördelar med att äta frukost jämfört med att inte göra det. Men en stor del av Sveriges befolkning äter inte frukost. Anledningarna kan vara många. Kanske är det tiden som inte räcker till, man känner sig inte hungrig eller så tycker man inte att det är gott med mat på morgonen och därmed hoppas över den måltiden.

Det finns ett par risker med att hoppa över frukosten. Hungern kan lätt komma efter ett par timmar och humöret sviktar. Det kan även uppstå risk för näringsbrist och energibrist då man mister de näringsämnen och den energin som frukosten innehåller.

För att undvika dessa problem får man komma på sina egna lösningar: Har du tidsbrist på morgonen eller har du svårt att äta frukost på grund av exempelvis illamående – förbered ditt mål kvällen innan. Eller så kan du göra frukosten hemma på morgonen och sedan ta med maten till resan på väg till jobb/skola eller ät målet på fikarasten. Ett annat alternativ är att alltid ha lite extra mat i ett kylskåp eller skafferi på jobbet och sedan ta ett lite större mellanmål tidigt på förmiddagen när kollegorna dricker en kopp kaffe.

Själv brukar jag förbereda min frukost och förmiddagens mellanmål kvällen innan om jag vet att det kommer bli tidsbrist på morgonen därpå. Här delar jag med mig på tips på mat och livsmedel som är enkelt att förbereda kvällen innan och som snabbt kan slängas ner i väskan en tidig morgon när man är på språng. Det går så klart även bra att äta maten hemma om det passar en bättre.

  • Smoothie i alla dess former. Blanda ihop yoghurt, frysta eller färska bär, ev en banan och kanske lite frön. Smoothien går även bra att göra på juice men då bör man äta något mer då det inte mättar på samma sätt. Smoothie på juice innehåller mycket socker och därför bör man inte dricka allt för stora mängder, 2-3 dl är fullt tillräckligt.
  • Koka eller stek ägg.
  • Gör smörgåsar, testa vilka pålägg som du tycker håller måttet även morgonen därpå. Hårdost, korv och leverpastej är exempel på pålägg som är minst lika goda på smörgåsen även dagen efter.
  • Häll keso/kesella i en skål, lägg på frysta bär och lite hackade nötter och förvara i kylen över natten. På morgonen har bären tinat och lyxfrukosten är ett faktum. Det går även att göra med vanlig fil eller yoghurt.
  • Gröten kan förberedas genom att hälla upp gryn i en djup tallrik och på morgonen är det bara att tillsätta vatten och tillaga i mikrovågsugnen på 3 minuter. Under dessa 3 minuter kan man antingen klä på sig eller packa väskan.
  • Tycker du pannkakor är gott, tillaga ett gäng fullkornspannkakor en kväll. Frys sedan in dem och ta upp ett par kvällen innan. Låt pannkakorna ligga i kylen över natten och de är upptinade på morgonen. Då kan du äta dem som de är, eller med bär eller frukt. Även här kan du tillsätta lite keso eller kesella, det höjer proteinintaget och gör dig mätt längre.
  • Gör en omelett kvällen innan och allt du behöver göra är att eventuellt värma upp den ett par minuter på morgonen.

Det var mina tips, listan kan bli lång så använd din fantasi och vidga dina frukostvyer. För frukost är viktigt för oss. Testa själv och jag är säker på att din kropp och ditt sinne fylls av ny härlig energi, nu även på morgontimmarna.

Bild: Pixabay

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>