Frukt och grönsaker förlänger livet – och grönsakerna är bäst

Ett intag av mycket frukt och grönsaker förlänger livet – risken att dö för tidigt minskar med hela 42 % jämfört med om man äter väldigt lite frukt och grönt.

frukt, grönt, grönsaker, effekter, förlänga, livet, dö, förtid, cancer, hjärtsjukdom, forskning, studie,

Studien, som publicerades 31 mars 2014, tittade på matvanorna hos över 65 000 personer i England mellan 2001 och 2013, och fann att ju mer frukt och grönsaker de åt, desto mindre var risken att de skulle dö – avsett ålder. 

Den magiska siffran är 7. Sju eller fler portioner frukt eller grönsaker per dag minskar risken att dö av cancer (med 25%) och hjärtsjukdom (med 31%). Man fann också att grönsaker hade betydligt fler hälsofördelar än frukt.

Jämfört med dem som åt mindre än en portion frukt eller grönsaker minskades risken att dö (oavsett dödsorsak)…

  • med 14% genom att äta 1-3 portioner
  • med 29% genom att äta 3-5 portioner
  • med 36% genom att äta 5-7 portioner
  • med 42% genom att äta fler än 7 portioner

Färska grönsaker hade den bästa positiva effekten, och varje daglig portion minskade den allmäna risken att dö med 16%. Sallad bidrog med en 13%-ig minskning per portion, och varje portion färsk frukt visade en minskning med 4%. Oyinlola Oyebode, huvudförfattare i studien, säger:

— Vi vet ju att det är bra för hälsan att äta frukt och grönsaker, men effekten är förbluffande stor. Det klara budskapet här är att ju mer frukt och grönsaker du äter, desto mindre är risken att du dör, oavsett ålder. Grönsaker har en större effekt än frukt, men frukt gör fortfarande en stor skillnad. Om du gillar morötter eller andra grönsaker så är det ett jättebra val – men om du gillar något lite sötare, en banan eller någon annan frukt, gör det dig gott också.

Han vill dock påpeka att man inte ska känna att det är omöjligt att äta sju portioner. Oavsett var du börjar nånstans är det alltid värt att äta mer frukt och grönt. Studien visade ju att även de som åt 1-3 portioner fick en betydande effekt.

Man fann inga bevis för någon fördel av fruktjuicer, och frukt på burk eller fryst frukt verkade öka risken att dö med 17% per portion. Dock gjorde man ingen skillnad mellan burkad och fryst frukt i studien, så det är svårt att tolka resultatet. Frukt på burk konsumeras nästan fyra gånger så mycket än fryst frukt i Europa, så det är möjligt att det mest handlar om frukt på burk. De flesta sådana produkter innehåller väldigt mycket socker, och billiga varianter packas i sockerlag istället för fruktjuice, så de negativa effekterna kan lika gärna komma från sockret.

Enligt USDA är en portion grönsaker ungefär 1,5 dl, förutom för exempelvis spenatblad och sallad, där det handlar om 2,5 dl. En portion skivad eller tärnad frukt är 1,5 dl, men en hel frukt som äpple eller apelsin räknas som en portion.

Studien: Oyinlola Oyebode, Vanessa Gordon-Dseagu, Alice Walker, Jennifer S Mindell.Fruit and vegetable consumption and all-cause, cancer and CVD mortality: analysis of Health Survey for England dataJ Epidemiol Community Health, 31 March 2014 DOI: 10.1136/jech-2013-203500

Bild: Livskick

Mer att läsa

2 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>