Functional Moves®: rör dig funktionellt

Har du ett stillasittande jobb som inte låter din kropp utnyttja alla rörelser den är byggd för? Eller har du gått på vanliga gympa-/step-/styrke-pass länge och är sugen på något lite annorlunda? Då kan det vara läge att utmana dig själv, din koordination och alla dina mini-muskler med Functional Moves®.

test, functional moves, vi testar, träning, pass

Passbeskrivning av leverantören

Passet är upplagt efter hur kroppen är byggd och fungerar, och målet är att stärka och balansera kroppens alla funktioner. Du tränar styrka, kondition, stabilitet, rörlighet och balans. Efter ett pass känner du dig ordentligt genomtränad. Du får en komplett träning för din kropp – och det kommer att ge dig fantastiska resultat.

Passbeskrivning av mig

Efter en allmän uppvärmning är passet uppbyggt i tre moduler. Alla moduler innehåller balans- och styrkeövningar, som i vissa fall upprepas på båda sidor av kroppen, och avslutas med en pulstopp där du utför olika hopp- eller springrörelser i några minuter för att hjärtat ska jobba. Du arbetar på och runt en step-bräda och använder kroppen samt olika viktplattor i övningarna. Mycket går ut på att komma in i ett flöde av flera rörelser, där hela kroppen aktiveras på ett funktionellt sätt. Nytt för den senaste releasen är att step-brädan monteras med ena “benet” lägre än det andra, vilket skapar en nedförsbacke.

Vad jag tycker om passet

Trots lång erfarenhet av många olika gruppträningspass innehåller Functional Moves® nya övningar för mig. Små, effektiva och komplexa rörelser där du ofta använder flera delar av kroppen samtidigt ingår. Balansen är i princip aktiverad hela tiden, inte bara i balansövningar – speciellt i den senaste releasen med lutande bräda. Det tar ett tag att komma in i både tänket och flödet.

Vissa övningar är ganska komplicerade både gällande teknik och koordination och det är ibland mycket att hålla i huvudet samtidigt. Så fort du får lite kläm på det börjar det dock bli riktigt jobbigt – fast på ett annorlunda sätt; varken ren-muskelstyrka eller flås-jobbigt. Förmodligen kommer denna känsla av att man aktiverar små, ovana muskler på nya sätt.

Det är egentligen inte ett pass jag går ut från med en känsla av att ha tagit ut mig. Dagen efter däremot: då känns det dessto mer! Efter senaste releasen insåg jag t.ex. att jag i två dagar efter passet var helt öm i magmusklerna – trots att vi bara gjort en enda ren magövning och att jag väldigt sällan får träningsvärk just i magen.

Plus med passet

  • Nya sätt att tänka och jobba med kroppen
  • Balans-inslaget som ofta missas i andra pass får stort utrymme
  • Passet känns heltäckande: varje övning får med hela kroppen, även alla småmuskler

Minus med passet

  • Lite krångliga övningar när man är ovan; risk att inte hänga med och/eller utföra övningarna felaktigt
  • Inget för den som vill få upp pulsen ordentligt

Mer info: www.functionalmoves.se

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>