Funktionell träning – för vem och varför?

Funktionell träning har blivit ett välanvänt begrepp inom träningsvärlden de senaste åren och de flesta gym med gruppträning erbjuder numera pass som innehåller ordet funktionell eller utger sig för att vara just detsamma. Vad innebär då begreppet funktionell träning?

Många tänker kanske i första hand på obskyra övningar med bollar och balansplattor och som med så många andra träningsflugor är det lätt hänt att man oreflekterat hakar på trenden och sväljer konceptet med hull och hår utan att riktigt veta varför eller vad det egentligen är bra för.

Att säga att det är funktionellt att träna med en balansplatta kan man nog säga är en sanning med modifikation. Hela poängen med funktionell träning är att begreppet måste sättas i relation till något. Funktionellt innebär ändamålsenligt och således innebär att träna funktionellt att man tränar på ett sätt som ger dig en bättre funktion för det du annars utövar.

För en del personer kan detta innebära träning som ger en förbättrad förmåga att klara av vardagen och de rörelser den medför, medan det för utövare inom specifika idrottsgrenar kan innebära träning som förbättrar förmågan att utföra de rörelser som sporten innehåller. En viktig del av att träna funktionellt för en idrottsgren är att förebygga skador och inte minst i träningsformer som innehåller ensidiga rörelser och belastningar är funktionell träning ett jätteviktigt inslag.

Men det går alltså inte att säga att en viss övning automatiskt är mer funktionell än någon annan utan konceptet handlar alltså i stor utsträckning om att reflektera över vad man vill uppnå och framförallt var ens egna svagheter sitter. Det man kan säga generellt är att alla människor behöver ett tillräckligt mått av rörlighet, styrka, kondition, koordination, balans och stabilitet i vardagen.

De flesta kan behöva rannsaka sig själva och sin fysik för att se om något eller några av dessa områden är svaga och detta helt enkelt för att undvika skador, smärta och andra problem från exempelvis vardagslivet eller arbetet. Rörelser vi gör mycket, oavsett om det är att hantera datorns mus åtta timmar om dagen eller att ta tusentals löpsteg på asfalten var och varannan dag, kommer med stor sannolikhet att ge upphov till ett eller annat besvär om vi inte är tillräckligt funktionellt tränade för dessa rörelser. Detta oavsett om det är grundstyrka, rörlighet eller något annat som brister.

Min poäng är att det inte är självklart att man är medveten om sina svagheter innan det uppstår något problem eller någon skada. Av just denna anledning kan det vara värdefullt att prova på så många träningsformer som möjligt och gärna exempelvis gruppträningspass som utger sig för att vara just funktionella. Även om alla övningar och träningsformer kanske inte visar sig vara lika funktionella för just dig och dina ändamål så kan det ge en ökad medvetenhet om vilka som är dina svagaste länkar och vad du kan behöva förbättra innan du drar på dig några fysiska besvär eller skador.

Av Jenny Bagglund

Bild: FreeDigitalPhotos.net

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>