Fyll ditt här och nu

Nu är sommaren äntligen här! Solen och värmen har återvänt och det är inte länge kvar innan vi får glädjas över en tids längre välbehövlig vila. Men, innan det är dags att njuta av semestern är perioden innan den mest intensiva för många. Det är mycket som ska hinnas med utöver de dagliga rutinerna såsom studentfirande, barnens aktivitetsavslutningar och kanske någon form av ”tack och hej” inför semestern med kollegorna. Roliga aktiviteter att se fram emot, men som också kan vara stressande när agendan redan känns fylld.

På senare tid har mindfulness kommit att bli en populär metod att hantera stress på. Det handlar om medveten sinnesnärvaro, att vara här och nu. Första gången jag kom i kontakt med det var i samband med en utbildning där en av övningarna syftade till att öka vår sinnesnärvaro. Vi satt med slutna ögon och fick något i handen. Vår uppgift var att studera det vi fick via andra sinnen än synen. Vi började med känseln, sedan lukten och därefter smaken.

Något skeptisk var jag att stoppa denna skrovliga lilla bit i munnen (det visade sig vara ett russin). Men det var en tänkvärd övning. Det slog mig då hur mycket jag egentligen gör utan att vara riktigt närvarande. Denna klassiska mindfulnessövning är numera något jag brukar ha i åtanke vid intensiva perioder i mitt liv, som denna strax innan ledigheten. Att kunna stänga ute det som står som nästa punkt i kalendern är en konst. Jag är långt ifrån att lyckas. Men när jag gör det blir här och nu rikare än något annat. Och i det fylls jag med glädje. Prova du med.

Av Tanja Pitkänen

Bild: Livskick

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>