GI bästa sättet att hålla vikten

Bästa sättet att hålla vikten är att äta mer protein (i form av magert kött, mjölkprodukter med låg fetthalt, och baljväxter) samt mindre andel livsmedel med högt glykemiskt index (alltså undvika exempelvis vitt bröd, vitt ris och andra stärkelserika livsmedel). Detta säger forskare från åtta olika europeiska forskningscentra, som har utfört världens största studie inom området. De säger också att om du följer denna kosthållning kan du äta tills du är mätt utan att behöva tänka på kalorier, och utan att gå upp i vikt.

GI

Livsmedel med ett högt glykemiskt index (GI) innehåller kolhydrater som är uppbyggda så att de upptas fortare, vilket leder till att slutprodukten glukos går in i blodet snabbare. Livsmedel med ett lågt GI innehåller kolhydrater som bryts ner långsamt, så att glukoset inte går in i blodbanan så snabbt.

Forskarna som utfört studien anser att kostrekommendationerna i Europa inte är tillräckliga för att förebygga fetma, och borde uppdateras i enlighet med dessa nya fynd. I de svenska näringsrekommendationerna finns ingen information om fördelarna med att välja livsmedel med lågt glykemiskt index; däremot på Livsmedelsverkets sida.

Värt att notera är att det alltså inte handlar om rött kött, bacon, majonnäs och inga kolhydrater alls. Istället bör man som sagt välja magert kött (kyckling, fisk och till viss del nötkött), baljväxter (linser och bönor av alla de slag) samt magra mjölkprodukter. Man nämner att det inte alls behöver handla om stora förändringar i det glykemiska indexet för att se resultat. Att byta ut det vita mot fullkorn kan räcka, om man också tänker på vilken typ utav protein man väljer.

Källor:

Bilder: Pixabay.com

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>