Good enough – bli fri från din perfektionism

Visst finns det en negativ klang när det kommer till begreppet perfektionism? Ändock finns den därute och sanningen är den, att efter ha läst boken Good Enough av Elizabeth Gummesson, så förstår jag att perfektionism kan klassas som en sjukdom.

Jag har aldrig sett mig själv som en perfektionist – snarare har jag kunnat skämta om mina dammråttor och ibland lite taskiga städning. Men, det har funnits en tid då jag ville ha perfekta resultat, och det var under min tid på Universitet när jag läste ekonomi. Då visste jag inte att jag var en perfektionist och jag visste inte heller att det jag höll på med senare skulle påverka min hälsa. Därför valde jag att läsa den här boken, för att se vad Elizabeth själv tycker om saken, och vilka råd hon har att ge! Jag gick på hennes föreläsning på Allt för Hälsan 2009.

Egentligen är det så att jag har läst lite för mycket coachande böcker på senaste tiden. Det började för ett tag sedan med Mia Törnbloms Självkänsla Nu (Forum 2005) för att sedan gå vidare till två av mina absoluta favoriter: Anna Kåvers Att leva ett liv, inte vinna ett krig – Om acceptans (Natur och Kultur 2005) och sedan Vem är det som bestämmer i ditt liv? – Om medveten närvaro av Åsa Nilsonne (Natur och Kultur 2004). Det finns en röd tråd genom alla dessa böcker – och det är att kunna lära sig att ta hand om sig själv, Mias tips om att stärka självkänslan var en enkel metod med Bra, Tack och Hjälp – boken (man ska skriva ner vad man har gjort bra, vad man är tacksam över och vad man behöver hjälp med). Vi är ju alla ganska duktiga på att ta hand om andra, men när det kommer till en själv, då blir det plötsligt svårare. Den vinklingen som Gummesson väljer är detta med perfektionism där ett kapitel i boken handlar om hennes egen dåvarande perfektionism – hur hon en dag helt enkelt föll ihop:

Smärtan är olidlig. Benen viker sig under min kropp, och jag hinner precis ta emot mig med händerna innan min kropp dunsar ner i golvet. Instinktivt för jag händerna mot magen, som så ofta under det gångna året, och pustar ut luft i små korta andetag ….” (s. 31)

Detta är början på det som senare ska bli hennes vändning – och det är här som jag själv inser att människan inte är skapad till perfektion och inte heller till att leva det liv som många av oss gör idag. Gummesson uppmärksammar detta ”liv” och kallar det för perfektionism – vilket gör det hela lättare att förstå. Men kanske svårare att acceptera och förändra.

Boken tar upp många livssituationer där perfektionismen kan härja. Det handlar om kärlek, föräldraskap, släkt och vänskap. Och jobb – där stannade jag till en stund. För visst har det funnits en tid då det jag genomförde på arbetet eller i skolan skulle vara perfekt, men det kan också bli en källa till att aldrig vara nöjd. Elizabeth menar i boken att ett good enough perspektiv inte bara gör oss lugnare, vi blir också mer kreativa: ”tyvärr är det alldeles för ofta så att nya idéer dissekeras sönder av perfektionister eftersom det är nånting nytt, okänt, ogreppbart som man inte har kontroll över. Perfektionisten behöver veta vad som gäller, när, hur varför” (s. 156) För att kunna släppa taget och ge spontanitet och kreativitet någon chans, så behöver perfektionismen hanteras.

En av mina tankar som kom upp innan jag läste boken var: vadå, det är väl inget fel med att ha som mål att göra något perfekt? Men jag fick svaret redan på första sidan, Gummesson skiljer på positiv och negativ perfektionism och att det handlar om lära sig ”plocka fram den när du behöver den istället för att bära den som en snara runt halsen” (s. 7) – det tyckte jag var bra skrivet – för det handlar om att välja när man vill att saker ska vara perfekta och kunna kanalisera sin energi på rätt saker vid rätt tidpunkt.

Gummesson tar även upp fenomenet självkänsla – inte oväntat, men samtidigt så uttjatat. Inget ont om självkänsla, men i mitt fall har det räckt med självkänslesnacket – kanske att jag har blivit lite skadad i och med att var och varannan bok har med det. Sedan vet jag hur viktigt det är och att utan den kommer vi inte att klara oss – på längre sikt. Jag förstår också varför Gummesson har med det i sin bok, det faller sig naturligt. Men för mig, personligen, räcker det.

Perfektionism och kropp och själ får ett eget kapitel i boken, med all rätta. För visst inser vi att bara den perfekta kroppen duger åt perfektionisten? Och med kroppsfixeringar blir inte livet enklare, det kan vi också konstatera. I samma kapitel introducerar författarinnan ett redskap för själen, hon kallar det för morgonfrågor och kvällsfrågor. Här kommer en liten aptitretare ur boken (s. 182)-

Morgonfrågor att börja med:

Vad är jag lycklig över i mitt liv just nu?

Vad kan jag bidra med som höjer min eller andras livskvalitet idag?

Kvällsfrågor att börja med:

Om jag kunde leva om min dag, vad skulle jag göra annorlunda?

Jag tycker om när självhjälpsböcker har konkreta verktyg att använda sig av – sen är det kanske svårt att komma igång, men då är det mer en fråga om motivation. I Good enough har Gummesson ganska ofta med olika utmaningar och hon uppmanar också till att vi ska skriva ned våra tankar. Jag funderar ibland på hur ”ofta” man ska läsa självhjälpsböcker. I mitt egna fall läste jag Mia Törnbloms bok Självkänsla nu! och passade då på att vara en ”aktiv” läsare – dvs jag gjorde det som stod i boken – och det gav resultat. Men att ständigt läsa de senast rönen kan bli lite slentrian och det är inte mycket som fastnar. Nej, att göra hela konceptet tror jag kan vara bra vartannat år, men detta finns det inga direkta bevis på, utan jag tänker rent spontant.

Avslutningsvis då, vad ger jag boken för betyg? Ja, alltså den är skriven på ett lättillgängligt sätt, jag får en del tankeställare (även om jag inte gjorde övningarna) men främst tycker jag om att förhållningssättet ”good enough” finns i mitt huvud – jag väljer helt enkelt good enough – tänket när jag känner att det behövs. Konkret kan jag säga att jag till exempel har hoppat över tvätten ikväll för jag känner att jag har gjort alldeles good enough för denna dag!

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>