Gör genomtänkta val under julen och minska ångesten i januari

Så här i jultider bjuds det på Aladdin-askar på jobbet; konsultföretagen kommer med stora säckar eller lådor med godis; vi får pepparkakor, lussebullar och julmust och en hel del annat sött och mysigt som triggar igång receptorerna. Familjen samlas framför det omtalade tecknade programmet med en halvnaken anka och du finner dig själv tömma hela skålen med Twist och plockar från det undre lagret redan innan omslagsplasten hunnit nudda golvet. Julen är fylld av stress, måsten och ångest, men det är i januari det verkligen mås dåligt i Sverige.

jultallrikDet skrivs spaltmeter just nu om hur du ska klara julen utan att må dåligt. Det finns till och med tips om hur du kan undvika att överäta utan att alla andra märker och anmärker. Är det inte underligt att den tiden på året som ska handla om familj och glädje handlar om nässtorlek, kapitalism och mat?

December är min slarvmånad, utan tvivel. Jag äter mer godis sammanlagt än jag har gjort under hela året och dricker läsk, och 4 av 5 måltider lämnar jag med uppknäppta byxor. Jag har dock aldrig känt januariångesten – mestadels för att jag inte tycker att jag gör något fel. Jag tränar och äter som jag vill 48 av 52 veckor, vad gör då 4 veckor?

Det ska jag säga dig: de gör att jag går upp i vikt, de gör mig seg, trött, uppsvälld och flera andra riktigt o-roliga saker. Men jag vet att jag är igång igen i januari och att jag snart är pigg och glad och mig själv igen. Tycker du att det är mysigt att dela en hel sats knäck med familjen på jul? Gör då det! Vill du inte äta någon gotte alls, för att du mår dåligt av att äta socker eller inte tycker att det har med njutning att göra? Strunta i godiset och förät dig på julklementinerna istället!

Som alltid ställer jag frågan: Varför? Varför vill du äta godis? Varför vill du inte äta godis? Varför känner du ångest i januari? Är det för att alla andra känner ångest och du borde göra det? Eller är det för att du ätit för mycket (igen)? Gör du det varje år? Varför gör du då om samma misstag? Och hur ska du göra för att ändra det beteendet?

Jag tycker att det är svårt att ifrågasätta när någon tränar eller bryr sig om sin kost för mycket. Hur kan jag ifrågasätta ett ”hälsosamt” beteende? Nu vänder jag på frågan: ”När övergår julmyset till en ursäkt?” Med det menar jag flera saker. Det kan vara en ursäkt för dig att slappna av och ”unna dig” en whiskey. Det kan vara en ursäkt för dig att bryta din diet/kosthållning för ”du har ju varit så duktig”. Eller så kan det vara en ursäkt för dig som under hela året tar hand om andra att äntligen få släppa allt.

För jag kan lova dig att när jag står där i de överfulla omklädningsrummen i januari, bland alla som ska komma igång med sin träning (igen), kommer jag att höra samma saker jag hört de senaste åren, från samma människor.

”Jag har gått upp flera kilon under jul”, ”Det blev mer än tänkt”, ”Du vet hur det är, det blev lite mycket och nu ska skiten brännas bort”, ”Jag tänkte att jag skulle börja ta tag i mitt liv efter nyår så jag lagrade energi under julen” eller ”Jag tänkte att jag skulle börja ta tag i mitt liv efter nyår så jag såg det som en sista måltid för nu är det strikta regler som gäller!”

– Vad vill du med julen?
– Fira med familjen och äta god mat.
– Unnar du dig att äta mer än vanligt under julen?
– Ja.
– Varför?
– Det är så mysigt/jag vill inte förstöra julstämningen/alla andra äter.
– Minskar din julkänsla om du inte äter som vanligt/som de andra?
– Ja.
– Så ät då!
– Men jag mår ju så dåligt i januari.
– Varför?
– För att jag har gått upp i vikt.
– Måste du äta så mycket då?
– Nej…

Och även om du äter mycket är det ingen fara –  sluta känna ångest över dina val genom att göra genomtänkta sådana och sedan hålla dig till planen. Sätt dig ner redan nu och prata med dig själv om vilka val du vill göra och varför du vill göra dem. Stäng sedan ute världen och njut av julen, det ska ju vara en fröjdefull tid.

Bild: Livskick

Mer att läsa

4 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>