Grattis, du har en superkropp! (Utan quick-fix eller detox)

Du får säkert ofta höra eller läsa om hur du kan förbättra din hälsa, förändra din fysisk och optimera dina organ. Därför tycker vi att det är på plats med en påminnelse; Din kropp är resultatet av miljoner år av evolution; av utveckling och anpassning. Den är kapabel att hantera alla möjliga påfrestningar och har otaliga sinnrika funktioner: En superkropp, i ordets rätta bemärkelse.

detox superkropp

Tilliten till kroppens egen kapacitet verkar vara historiskt låg idag, när vi förväntas vårda våra inre organ rigoröst. Med ”detox”, kosttillskott och en vattenflaska ständigt till hands ska vi ge vårt lekamen dagliga spa-sessioner. ”Funktionell kost” omskrivs i närmast religiösa ordalag, som något som vi bör stoppa i oss för att avgifta kroppen, ”förnya cellerna” och bota sjukdomar. Nästan hälften av alla vuxna känner stress över att inte vara tillräckligt hälsosamma. På något sätt verkar vi ha glömt att kroppen redan är kapabel att hantera olika påfrestningar och se till att vi får vad vi behöver för att fungera på bästa sätt.

Självklart är det en bra idé att ta hand om sig; att äta varierad kost och att ta hänsyn till hur kroppen känns. Vissa av oss kanske till och med mår bättre av något tillskott. Men frågan är hur hälsosam stressen är, över att inte få i sig otaliga vitaminer varenda dag eller över att sova dåligt en period? Jag vill påminna om allt din kropp faktiskt redan gör. Du behöver faktiskt inte bekymra dig om ”finliret” – lyssna på vad kroppen behöver, så ordnar den själv resten, via bland annat:

Lever

Diverse juicedieter och ”utrensningar” är på modet. I vissa kretsar verkar detox vara en nödvändighet om du inte vill vara eller bli sjuk. Men vet du? Kroppen har redan en inbyggd detox-funktion, som pågår hela tiden, oavsett vad du äter eller dricker. Levern bryter ner gifter, till exempel läkemedel och alkohol och omvandlar dem till andra ämnen som skickas ut ur kroppen som urin eller avföring. Du behöver alltså inte övergå till enbart en del i kostcirkeln under flera veckor för att ”utrensningen” ska ske.

Njurar

”Drick minst åtta glas vatten om dagen.” – så har det låtit sedan decennier tillbaka, och var och varannan tar en flaska med sig vart de än går. Men du behöver, tvärt emot vad det verkar, inte alls dricka i förebyggande syfte. Att bli sjuk av uttorkning är mycket ovanligt och händer i stort sett bara på platser där vatten inte finns att få tag på. Idag är det faktiskt inte ovanligt att tränande människor istället dricker för mycket, med saltbrist som följd. Njurarna renar en liter blod per minut och de finreglerar också salt- och vätskebalansen i kroppen. Den vätska och annat som inte behövs filtreras bort genom urinen. Drick när du är törstig, kroppen ordnar resten.

Tarmar

Via tarmarna tar kroppen upp de näringsämnen den behöver och gör sig av med resten. När du äter stimuleras gallblåsan. Den drar sig samman och utsöndrar galla i tarmarna, som bidrar till processen att spjälka fett. I tunntarmen tar tarmluddet sedan upp fett, kolhydrater och andra näringsämnen, så mycket av varje ämne som behövs just nu. De flesta som bor i ett land som Sverige, med tillgång till olika matvaror, och tränar ”normalt” behöver inga extra proteiner eller andra tillskott.

Immunförsvar

Kroppens främsta försvar mot infektioner är det lymfatiska systemet, som består av lymfa, lymfkärl och lymfkörtlar. I kroppen finns flera olika typer av vita blodkroppar, som bildar antikroppar, vilka dödar mikroorganismer som tar sig in i systemet. Vi uppmanas att torka bort vartenda dammkorn och att bära med oss bakteriedödande medel – men kroppen är redan skapt för att handskas med alla möjliga hot utifrån och det behöver också ”träna” hos främst barn, för att vara effektivt.

Sömn

Om man läser tidningarna verkar det vara komplett livsfarligt att inte sova åtta timmar per natt. Dålig sömn leder till hjärtproblem och förstör hjärnan: Inte speciellt upplyftande, varken för den med insomningsproblem eller för småbarnsföräldern med år av upphackad sömn bakom sig. Men du behöver i själva verket inte ta igen varenda vaknatt: Kroppen har en inbyggd funktion som kompenserar för förlorad sömn genom bättre sömnkvalitet när du väl sover. Den kan dessutom lära sig hur förutsättningarna för vila ser ut och anpassar sömncykeln efter det. Inget att ligga sömnlös över, alltså.

Stress

Att känna stress är i sig inte farligt. Kroppen har inbyggda resurser för att klara påfrestningar, så länge du vilar mellan utmaningarna.

Källor

  • 1177.se
  • FASS.se
  • Prevent.se
  • Sveriges Radio

Artikeln är inspirerad av läkaren och professorn Agnes Wolds sommarprat, som finns på Sveriges Radios hemsida.

Bild: Pixabay

2 kommentarer

  1. Pingback: Matprat Livskick vill slippa 2016 | Livskick

  2. Pingback: 1 år av minimalistiskt tänkande kring klädkonsumtion | Livskick

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *