Grön smoothie (gröna bladgrönsaker kan minska risken för demens)

Rekommendationerna om frukt och grönt är att äta 500 gram per dag – och med goda grunder. Det finns många fördelar med att få i sig mer grönt i maten, och en ny studie har dessutom hittat samband mellan daglig konsumtion av gröna bladgrönsaker (”leafy greens”) och långsammare nedbrytning av hjärnan.

I studien undersöktes 954 äldre personer med en medelålder av 81 år. Deltagarna i studien följdes under 2-10 år och fick under tiden registrera mat- och dryckesintag samt göra olika kognitiva test. Efter att ha korrigerat resultatet efter individuella skillnader som till exempel ålder, kön, utbildning och genetiska riskfaktorer för Alzheimers sjukdom fick forskarna fram signifikanta skillnader mellan personer som åt mycket bladgrönsaker och de som konsumerade en mindre mängd. Man såg att de som åt 1-2 portioner bladgrönt per dag hade en hjärnfunktion motsvarande en 11 år yngre persons hjärna och därmed en minskad risk att drabbas av Alzheimers sjukdom.

Forskarna undersökte även specifika näringsämnen och fann att det var näringsämnena vitamin K, lutein, folat och betakaroten som var kopplade till en långsammare kognitiv nedbrytning. Dessa resultat stämmer delvis överens med tidigare studier där man har funnit samband mellan lutein, folat och betakaroten och en minskad kognitiv nedbrytning. Att även vitamin K har betydelse är dock nya fynd.

Oavsett om gröna bladgrönsaker hjälper till att bibehålla minnet eller inte är de bra att äta för dess vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer. ”Leafy greens” som omnämns i den här studien är till exempel spenat och grönkål men de omnämna näringsämnena går även att finna i andra färgglada frukter och grönsaker.

Foto: Natalie Ailert Andersson
Foto: Natalie Ailert Andersson

Tips! Ett enkelt sätt att få in mer grönt i vardagen är att göra en grön smoothie.

Till två portioner behöver du:

  • 2 apelsiner
  • 2 dl färsk eller frusen mango
  • 1 mogen banan
  • En stor näve spenat (ca 50 gram)
  • Saften från en halv citron

Mixa alla ingredienser till en slät konsistens.

En kommentar

  1. Pingback: Diskriminera inte vit mat – om färglösa näringsbomber | Livskick

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *