Ha en lugn, men aktiv, jul!

Alla vill vi ha en lugn och fridfull jul tillsammans med nära och kära. Men vad hindrar oss från att ha en lugn och aktiv jul? Många lägger träningen åt sidan under julhelgerna vilket är helt naturligt i och med att man ser sig själv som ledig. Träning är dock en färskvara; konditionen och styrkan försvinner lätt under alla storhelger om man inte tränar något alls.

Jag är verkligen för att man tar det lite lugnare över jul med just träningen för kroppen behöver vila och återhämtning. Däremot kan man ställa frågan hur det kommer att kännas i januari när träningshysterin drar i gång efter alla nyårslöften och nystarter. Kommer det att vara en kropp som vill träna och som är hungrig på utmaningar eller har man även lagt träningsenergin på hyllan efter storhelgerna?

Att träna lätt under storhelger gör gott för både kropp och själ. Inte behöver det vara svårt heller. Många av oss förflyttar sig ganska mycket mellan släktingar och åker bort i dessa tider. Men träningen kan följa med dig.

Tips på aktiva men lugna aktiviteter:

  • Ta med familj och vänner ut på vinterpromenader. Blir promenaden lång kan en fikapaus uppskattas.
  • Häng med barnen på vinteraktiviteter såsom pulkaåkning, göra snögubbar och snökojor, eller göra en så kallad snölabyrint.
  • Åk längdskidor eller långfärdsskridskor med vännerna.
  • Åk skridskor med barnen; kanske kan ni ta mer er klubbor och en boll för att spela med.
  • Våga ta en joggingtur – vad är skönare än att gå upp en timme innan den stora frukosten för att få lite frisk luft?
  • Ska du vara borta länge kan du införskaffa ett par lätta hantlar eller ett styrkegummiband. Med dessa redskap kan du enkelt bibehålla din grundstyrka, det tar inte lång tid heller. Styrkeövningar där du använder din kropp som enda belastning är det allra enklaste sättet.
  • Sätt på julmusik och dansa ringdans tillsammans med familjen mer än en gång i jul, nästan som ett danspass på gymmet eller hur?

Listan kan bli hur lång som helst. Men som sagt, julen är en tid då nära och kära ska uppskattas. Ha det i fokus och tillåt dig själv att lugna ner träningstempot en aning. Ha inga höga krav på dig själv och träna när du känner att du har tid och lust.

Foto: Licette Arogén

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>