Hård träning försämrar sömnen

Att intensiv träning kräver intensiv återhämtning har länge varit känt. Nu har forskare dessutom funnit att hård träning leder till sämre sömn, trots att atleterna är uttröttade och vill vila. Effekten kan dock vägas upp något av att äta mer kolhydrater.

sömn återhämtning vila

I en studie bestående av 13 stycken elittränade cyklister, som fick träna intensivt nio dagar i följd, fann man att deltagarna fick betydligt försämrad sömnkvalitet. Även humöret hos cyklisterna, samt deras förmåga att träna effektivt, blev sämre under perioden studien pågick.

Intressant nog noterade forskarna att deltagarna faktiskt tillbringade mer tid i sängen under försöksperioden – vilket tyder på att det var uttröttade och kände ett behov av återhämtning. Trots detta var sömnen alltså sämre, och cyklisterna rapporterade högre grad av stress, ilska, förvirring och deppighet.

För att se hur dietval kunde inverka på resultaten fick vissa av deltagarna äta en kost bestående av hög andel kolhydrater, medan andra fick äta en mer normalt fördelad diet. Kolhydraterna visade sig kunna reducera vissa effekter av hård träning på sömn. De som åt mindre kolhydrater sov fler timmar per dygn, men var de som upplevde högst nivåer av uttröttning och hade ett större behov av återhämtning för att kunna träna effektivt.

Denna studie är alltså en påminnelse om hur viktigt återhämtning är vid hård träning – men också ett tillägg kring hur högintensiv träning faktiskt påverkar förmågan att återhämta sig.

Kort sagt: Vill du ge järnet – gör det inte flera dagar i sträck, och se till att få i dig bra och snabb energi under tiden.

Källa: Alphagallileo.org

Studien: S. C. Killer, I. S. Svendsen, A. E. Jeukendrup, M. Gleeson; Evidence of disturbed sleep and mood state in well-trained athletes during short-term intensified training with and without a high carbohydrate nutritional intervention; Journal of Sports Sciences; DOI:10.1080/02640414.2015.1085589

Läs mer om Återhämtning hos vår egen fysioterapeut Johanna Ahlsten.

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>