Havre: ett sädesslag som gör gott

Protein, långsamma kolhydrater, goda fetter, magnesium, järn, zink, antioxidanter, fibrer, B-vitaminer, K-vitamin och E-vitamin. Alla dessa näringsämnen och fler därtill finns i vårt svenska sädesslag havre.

Ren havre är ett glutenfritt sädesslag vilket gör att även de med celiaki (glutenintolerans) eller de som är överkänsliga för proteinet i vete, råg och korn kan äta produkter som är baserade på ren havre.

Havre innehåller långsamma kolhydrater som gör att blodsockret håller sig stabilt under en längre period. En stor del av kolhydraterna är i form av olösliga fibrer som gör att magen hålls i gång på ett positivt sätt. Betaglukaner, en form av fibrer som finns i havre, har en positiv inverkan på hjärtat då det sänker kolesterolhalten i blodet.

Förutom de goda kolhydraterna innehåller havre ca 5-9 % fett och 80 % av det fettet är omättade fetter. Havre är även en god proteinkälla, en av de bättre vegetabiliska proteinkällor då det innehåller höga halter av aminosyran lysin som annars förekommer i små mängder i våra andra sädesslag.

Havre är väldigt bra att äta på morgonen då det innehåller mättande kolhydrater och ger långsamt blodsockerpåslag. Men det många inte vet är att havre är minst lika bra efter träning som på morgonen. De höga halterna av zink, järn, kalium, magnesium och B-vitaminer gör att kroppen snabbare återhämtar sig efter ett hårt pass och lättare gör av med de slagprodukter som kan uppstå i muskler under och efter styrketräning. Äter man dessutom en frukt till förbättras upptaget av järn då C-vitamin stimulerar järnupptaget.

Som om inte detta var nog är havre extra bra nu när det vankas mörkare årstider. Havre innehåller nämligen många antioxidanter som K-vitamin, avenanthramider och avenasteroler. De två sistnämnda antioxidanterna är mycket ovanliga och finns främst i havre. Dessa ser bland annat till att den oxidativa stressen i kroppen sker på en normal nivå och det i sin tur leder till pigghet och rofylldhet. En del personer råkar ut för lättare depressioner under den mörkare delen av året och då kan det vara bra att äta mycket havre som innehåller hög halt av aminosyran tryptofan. Tryptofan är med i tillverkningsprocessen av hormonet serotonin som får oss att känna oss lugna och tillfreds.

För att inte tröttna på havre är det viktigt att man varierar sin kost. Havre finns ju också dryckform och i müsli. Vill man lyxa till det genom att baka något gott någon gång kan man kanske passa på att baka med havre. Kanelbullar kan göras på en bas av havredryck, och ett mjölkfritt alternativ för dem med allergier eller specialkost.

Källor:
Livsmedelsvetenskap. Upplaga 1:3.
Livsmedelstabell från livsmedelsverket 2002.

Bild: Livskick

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>