”Hellre sund med rund mage än smal med dålig kondition”

Resultaten från en ny svensk studie visar att det är minst lika viktigt att röra sig varje dag som att avsiktligt motionera regelbundet, och en amerikansk studie visade nyligen att fysisk aktivitet har mer betydelse än vikten om man vill leva länge.

sund, rund mage, övervikt, fetma, fitness, aktivitet, aktiv, inaktiv, livsstil, Elin Ekblom Bak, studie, kondition, motion, hjärta, hjärtsjukdom, vardag, vardagsmotion,

Syftet med den svenska studien var att undersöka den enskilda betydelsen av olika delar av vårt rörelsemönster – vardaglig aktivitet, motion och kondition — samt övervikt, för hjärt- och kärlhälsan. Dålig kondition, rökning och bukfetma ökar risken för hjärt- kärlsjukdom. De som har högst risk är personer som är otränade, runda om magen, över 40 år och röker varje dag.

Ju bättre kondition, oavsett hur rund om magen man är, desto lägre är risken för hjärt- kärlsjukdom. De som dessutom är regelbundet aktiva, oavsett konditionsnivå, sänker risken med drygt 50 procent jämfört med att vara inaktiv.

En fysiskt aktiv vardag i sig bidrar också till att minska risken för hjärt- kärlsjukdomar med 27 procent och förtida död med 30 procent, jämfört med en fysiskt inaktiv dag. Anledningen är troligtvis att man med aktiva val undviker längre perioder av stillasittande – en nyligen påvisad riskfaktor för ohälsa. Exempel på dessa aktiviteter kan vara att cykla till jobbet, arbeta stående, stå upp i tunnelbana eller buss i stället för att sitta.

Den amerikanska studien tittade på vikt och fitnessnivå hos deltagarna, vilket inkluderade många tusentals personer i tidigare studier. Man fann att fitnessnivå, inte vikt, avgjorde hur länge deltagarna levde. Otränade personer, oavsett vikt, hade dubbelt så stor risk att dö under tiden studierna pågick jämfört med de personer som var vältränade. Överviktiga och feta personer som var vältränade hade samma risker som vältränade normalviktiga. Smala, otränade personer hade alltså dubbelt så stor risk för dödlighet jämfört med feta, vältränade personer. Vaughn W. Barry, huvudförfattare, säger:

”Har du svårt att behålla eller minska i vikt, ta dig ut och motionera regelbundet så minskar din risk för dödlighet betydligt.”

Han hoppas också att smala personer som inte prioriterar motion ska tänka om.

Mängden fysisk aktivitet som behövs för att få dessa fördelar är heller inte som man kan tro. De flesta studier som analyserats visar att det handlar om de rekommenderade 30 minutrarna per dag med rask promenadtakt – vilka kan delas upp i tre 10-minuterspass.

Sammanfattningen lyder alltså: Hellre sund med rund mage än smal med dålig kondition. Precis som i fallet med fetmaparadoxen, så är det aktivitets- och fitnessnivån som avgör hälsan, inte storleken på kläderna eller siffran på vågen.

Källor:

Elin Ekblom Baks avhandling ”Physical activity, Cardiorespiratory fitness, and Abdominal obesity in relation to Cardiovascular Disease Risk — Epidemiological studies”, via pressmeddelande från Gymnastik- och idrottshögskolan, GiH

Vaughn W. Barry, et al. Fitness vs. Fatness on All-cause Mortality: A Meta-Analysis.

Bild: www.freedigitalphotos.net

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>