Höj din livskvalitet genom att älska dig själv

Trots att det är bevisat att vi skulle leva friskare och lyckligare om vi vågade älska oss själva, är det få gånger vi ger oss själva den kärlek vi förtjänar. Om dina tankar om dig själv ofta är stränga och nedvärderande är det dags att börja lyssna på forskningen: kärleken till dig själv kan påverka fler aspekter av livet än du tror.älska dig själv

Vi har ofta lätt att peppa våra vänner när de har misslyckats, ge dem komplimanger om hur smarta och fina de är, heja på dem att våga satsa på sina drömmar och motivera dem att göra saker som skulle få dem att må bra. Att ge någon vi bryr oss om denna kärlek är helt naturligt, men att på samma sätt älska sig själv känns många gånger svårare.

Här kommer fem tips som gör det lättare – och helt logiskt! – att älska dig själv mer:

Acceptera dig själv

Forskning menar att om du börjar acceptera dig själv och den du är, kan du känna större tillfredställelse med hela ditt liv. Försök fokusera på dina styrkor och lyft fram dem för dig själv. Om du tycker det är svårt att hitta dina starka sidor – be en nära vän beskriva dig med tre meningar och beskriv sedan vännen på samma sätt. Du får då reda på några av dina starka sidor och kan samtidigt uppmuntra din vän; win-win.

Sätt upp mål

Genom att börja älska dig själv kan du nå många mål. Enligt forskning kan man börja ta bättre beslut för sin egen hälsa bara genom att börja bygga upp sig själv istället för att bryta ner. Ett tips som är väldigt bra och konkret när det gäller dina mål är att skriva: Skriv ner vad du har för mål för att t ex må bättre. Du kan sedan gå tillbaka, se vad du har åstadkommit och vara stolt över det.

Släpp prestationsångest

Enligt studier minskar risken för depression och ångest när du älskar dig själv. De visar också att man kan bli mer optimistisk. Elever som lägger sitt värde i t ex värderingar, istället för helt och fullt i prestationer, tenderar att prestera bättre i sina studier. Genom att älska dig själv tar du inte lika hårt på misslyckanden, eftersom ditt värde inte enbart är beroende av dina prestationer. Du kan fokusera på att prestera, utan att vara rädd att hela ditt värde ska gå i botten.

Bryt negativa tankemönster

Du sitter där med din deadline och det du måste göra, dina tankar om dig själv blir bara mer och mer negativa – du undrar varför du aldrig tar tag i allt och hamnar i en negativ tankespiral. Forskning menar att personer som älskar sig själva kan uppleva mindre stress och ha lättare att ta sig ur en sådan spiral. De klankar inte ner på sig själva, utan ser istället problemet. Om du känner dig stressad över en deadline – ge dig själv lite kärlek. Säg: ”Du kommer klara detta!” så kanske du får en liten spark i baken.

Tänk kärlekstankar

Vi vet alla att livet innehåller både toppar och dalar. Om du ger dig själv lite kärlek när det börjar gå utför så kan det bli lättare att ta dig upp igen. En studie visade att en nyskild person som tänkte kärleksfullt om sig själv, istället för dömande, hade större möjligheter att ta sig upp igen månaderna efter separationen.

Börja ta små steg till att vara mer snäll och kärleksfull mot dig själv. Behandla dig som om du vore din nära vän. Det kommer hjälpa dig på många plan i livet!

Källa: Huffington Post

Bild: Rebecka Nelson

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>