Att skapa en grafisk profil är inget ni gör i en handvändning. Det krävs både stor eftertanke och en stor konstnärlig talang för att uppnå det bästa resultatet. En riktigt bra grafisk profil är snygg att se på samtidigt som den tydligt symboliserar er och ert företag. 

Om ni väljer att ta hjälp av en konstnär för att få till er grafiska profil kan ni uppnå ett helt annat, och troligen mycket bättre, resultat än om ni hade gjort det själva. Det finns många konstnärer som är vana att arbeta tillsammans med företag och som gärna åtar sig den här typen av uppdrag. 

Konstnärliga kampanjer

När ni har en bra grafisk profil som fungerar kan det vara roligt och oväntat att istället för de vanliga reklamslogan-kampanjerna istället anlita en konstnär. Jobba tillsammans för att komma fram till en nyskapande och snygg kampanj där bilderna får mer utrymme än texten.

Låt honom eller henne skapa en kampanj med bilder som anknyter till er grafiska profil och de värden ni står för, samtidigt som den väcker nyfikenhet och köpsug. Går det dessutom att kombinera kampanjen med ett specialtryck som ni kan överföra till profilkläder kommer ni att få ännu större exponering av ert budskap.

Profilprodukter

Med dagens tryckteknik är det varken svårt eller dyrt att trycka med flera färger eller varierande motiv. Det innebär att profilprodukter inte behöver hålla sig till en enda färg eller ett “lättryckt” motiv. 

Ett sätt att låta era profilprodukter sticka ut från mängden är att låta trycket vara både en grafisk profil och bilder som symboliserar er och företaget. Välj ut några av företagets kärnvärden och tag hjälp av en konstnär för att representera dem i bilder. 

Bilderna och den grafiska profilen låter ni därefter trycka upp på allsköns produkter – kaffemuggar, tygkassar, block och tröjor, för att nämna några.