Intervallträningens fördelar (Förnuft och Känsla-versionen)

Olika sorters intervallträning har på senare år lyfts fram som det perfekta sättet att rasa i vikt, forma sin kropp och leva för evigt (snudd på i alla fall). Eftersom vi på Livskick varken tror på perfektionism, viktras eller utseendemässiga förändringar som vägen till ett lyckligt liv (som vi värderar högre än ett evigt sådant) kommer vi inte hålla med. Däremot har intervallträning – som de flesta träningsformer – andra fina fördelar, om du går på förnuft och känsla.

intervaller

Du har säkert sett ord som HIIT (high intensity interval training) och tabata (ett tidsupplägg för intervaller) figurera i träningsartiklar, om du bryr dig om att läsa sådana. Det handlar sammanfattningsvis om att träna kort, explosivt och hårt, med pauser emellan och därmed inte så lång tid åt gången. Passen sägs vara minst lika effektiva som längre sessioner – och i media har begreppen använts som undergörare för allt möjligt. Det som sällan nämns är hur hård träningen faktiskt måste vara, att effekterna enbart gäller vissa träningsformer och att skaderisken för vanliga motionärer kan öka markant om man ger sig i kast med explosiva övningar man inte har kontroll över. Med andra ord: rubriker i stil med “Träna 3 minuter och få drömkroppen” är förmodligen (såsom alltid) överdrivna.

Däremot vet vi sedan länge att träning är bra för människokroppen och att olika former av träning har olika fördelar. Du kan – istället för att förvänta dig orealistiska och ohälsosamma resultat – träna intervaller om du:

… har ont om tid

Intervallträning blir snabbt intensivt. Din puls får gå upp, ned lite grann, och sedan gå upp igen, i ett skönt pass för hjärtat. Du svettas förmodligen redan efter den första intervallen och får den där sköna träningskänslan på kort tid. Träning ska aldrig kännas som en börda eller en tidspress, för då motverkar du den fysiska aktivitetens goda inverkan på stress. Om du vill träna men har en fullbokad vardag kan därför intervallträning kännas som en bra kompromiss.

… gillar variation

Vissa människor kan springa mil efter mil, nästan som i trans. Andra blir rastlösa om intruktören på grupp-passet inte byter låt efter 3 minuter. Tillhör du den senare kategorin kan intervallträning verka som ett sätt att motivera dig, genom sina tydliga förändringar i intensitet. Det blir helt enkelt lite roligare för att det händer något hela tiden. Och kul träning är bra träning!

…älskar att svettas, men har en inneboende latmask

Även för den som verkligen gillar och mår bra av sin träning kan det ibland kännas motigt att ta sig till gymmet eller ut i löpspåret. En liten röst i huvudet börjar prata om tiden det tar, uthålligheten som krävs och meningslösheten i att bara lägga kilometer till siffran på löpbandet. Då kan intervallträningens korthet, återhämtningspauser och tydliga tidsmål fungera som ett bra motargument. Forskning visar att de personer som drar sig för ett träningspass, trots att de har en önskan om att träna, har lättare att engagera sig i ett intervallpass, med tidsgränser och tydliga pauser.

…vill bli mer uthållig

Det kanske låter underligt att explosiv anstränging skulle öka din uthållighet, men vissa resultat tyder på att din syreupptagningsförmåga ökar med intervallträning, vilket i längden kan göra annan träning lättare.

…behöver höja humöret

Intervallträning, som alla andra sorters fysisk aktivitet, ger en gladare känsla. För att detta ska gälla måste dock förnuft-biten också tas i beräkning: om du pressar dig alltför hårt under för lång tid börjar må-bra-effekten av träningen avta. Intervallträningens korta upplägg ökar chansen att du behåller den goda känslan.

… helt enkelt är nyfiken

Det finns, såsom redogjorts inledningsvis, all anledning till att vara skeptiskt när ett sätt att träna lyfts fram som det enda rätta eller det allra mest effektiva. Men, utfört med sunt förnuft och inledande försiktighet, kan det ju faktiskt vara roligt att prova sånt det står om i tidningarna. Gå på din egen känsla! Är du nyfiken – testa!

 

Källa: Prevention (Feb 2015)

Mer att läsa

2 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>