”Jag borstar alltid tänderna på ett ben” – Leila Söderholm om hur du kan smygstarta ditt träningsår

Så här i januari fylls gymmen återigen av nystarts-sugna träningsmänniskor. Många av dem går stenhårt ut – för att sedan droppa av framåt sportlovet. Kanske en mer hållbar strategi vore att smygstarta träningsåret med… ja, smygträning. Här svarar träningsprofilen Leila Söderholm på varför och hur finurlig vardagsträning kan göra ditt liv både friskare, effektivare och roligare.

Sitta på pallen? Smygträna istället!
Sitta på pallen? Smygträna istället!

Vi är alla olika när det kommer till behov av och önskemål kring träning. För vissa funkar rivstarts-strategin. För andra är träningspassen en naturlig del av livet året runt. Och för några är det den viktiga vardagsmotionen som främst efterfrågas. Själv tillhör jag både grupp nummer två och grupp nummer tre – jag är bra på att ta mig till gymmet på bestämda pass, men desto sämre på att få in rörelse som en naturlig del av dagarna. Så läste jag en slump Leila Söderholms blogg, där hon promotade en ny Facebook-grupp som hette Smygträna. Där delade både Leila själv och ”helt vanliga” människor med sig av tips på hur de smög in träning i vardagen. Allt det där jag själv aldrig kom på att göra – som att ta ett extra varv i trappan, göra tåhävningar när jag borstade tänderna eller se till att lekarna med barnen då och då blev fysiska. Gruppen erbjöd idérikedom, engagemang och en hel del skratt och hejarop – men helt utan pretentioner. Precis som vi på Livskick vill ha det.

Jag kontaktade därför Leila för att få veta mer – och dela med mig till Livskicks läsare.

Vad är ”smygträning” egentligen?

Smygträna är att utnyttja våra vardagssysslor till muskelstärkande och konditionsförbättrande rörelse. Superenkelt och så effektivt. Varför jag kallar det smygträna är att jag själv brukar smyga in träning så att ingen ser vad jag gör. Det går att göra hur mycket roligt och effektiv smygträning som helst, bara man tänker till lite.

Hur fick du idén till att starta konceptet?

När jag är ute och föreläser så känner jag alltid att jag inspirerar människor – det som gjorde mig frustrerad var att jag sällan fick veta hur de förändrade sin vardag. Då kom jag på att om jag startar en Facebook-grupp som heter smygträna så kan alla som vill lägga in sina förändringar och sina vardagstricks där, så att vi alla kan hjälpa varandra. Det här kom jag på i november 2014, så jag har bara gjort två föreläsningar där jag erbjudit gruppen men vi har redan 600 medlemmar och alla som vill är välkomna att gå med.

För vem passar smygträning egentligen? Är det bara för sådana där latmaskar som inte orkar ta sig till gymmet ”på riktigt” eller?

Smygträning passar för alla! Om du aktivt Smygtränar så ökar din kondition och också din styrka. Forskningen visar att stillasittandet är farligare än vad vi tidigare trott. Med smygträningstänket så minskar du ditt stillasittande markant, eftersom du håller dig i rörelse mer än du skulle ha gjort tidigare. Det minskar risken för skador och håller kroppens funktioner igång. 90 sekunder efter att du har satt dig ner så börjar kroppen att gå in i viloläge – att ställa dig upp och göra 10 benböj några gånger per timme stoppar den processen. För att bli riktigt hälsosam så krävs det att du rör på dig så mycket du kan, att åka till gymmet och toklyfta vikter är bra – men du behöver din smygträning mer.

Vilka är dina egna smyg-favoriter?

Jag borstar alltid tänderna på ett ben för att jobba med magen. När jag plockar ur diskmaskinen så gör jag ett benböj varje gång jag böjer mig ner och står på ett ben och sträcker mig upp i skåpen. Vissa dagar går jag inte normalt hemma, utan jag hoppsar i sidled för att få upp pulsen och jobba på ett annat sätt. Vardagshandlingen i matbutiken kan också bli ett utmärkt träningstillfälle! (se hur här)

Vilka är de roligaste smyg-förslagen du sett i Facebook-gruppen?

Att köra bil och träna insida lår samtidigt, genom att trycka ihop knäna i 20 sekunder och vila i 20 sekunder (upprepa gärna 10 gånger!). Eller att du varje gång du plockar upp eller viker ihop ett klädesplagg följer det med ett upphopp. Och för alla som känner på sig att de tillbringar för mycket tid framför skärmar: Varje gång du vill titta i din telefon så kan du göra 10 benböj! 

Starta din Smygträning redan idag – och kommentera gärna med ditt bästa tips här!

Bilder: Lifebyleila.se

Video: Erik Rundelius

Till Dig: Smygträning ska – som all träning – vara kul. Smygträning ska vara något du gör för att din kropp ska tycka om dig – eftersom du tycker om den. Märker du att dina vardagsaktiviteter blir det minsta tvångsmässiga eller om du får ångest av att inte utföra någon övning en dag: stanna upp! Fundera på varför du känner så här och fortsätt inte träna förrän du kommit fram till varför och känner att du kan hantera smygträningen utan att den blir ett tvång eller något som får dig att må dåligt. Prata gärna med någon du litar på om de här känslorna! Och tveka inte att söka professionell hjälp. Hos Frisk och Fri – riksföreningen mot ätstörningar finns hjälp att få, av personer som kommer veta precis vad du pratar om. Ta hand om dig!

En kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *