Jobbiga känslor på jobbet – tips på hur du kan hantera dina kollegors känslor

kanslorpajobbet

De flesta av oss tillbringar en stor del av vår vakna tid tillsammans med människor vi buntats samman med för att utföra en uppgift – våra arbetskamrater. Många av dem känner vi egentligen inte privat, men även på arbetsplatsen kan personliga känslor blossa upp. Här kommer några tips på hur du ska göra i ett jobbsamtal om din kollega….

…börjar gråta

Tårar är en naturlig reaktion på sårade känslor eller stress. Ge den gråtande en stund att lugna ner sig (t.ex. genom att erbjuda hen att sätta sig ner och räcka fram en näsduk). Väntar du tålmodigt kommer personen troligen visa när hen är redo att fortsätta samtalet. Är gråten hysterisk och okontrollerbar, föreslå att samtalet ska ske en annan gång. Detta bör dock endast vara den sista utvägen, eftersom den gråtande troligen kommer känna sig dum för sina tårar om konversationen måste avbrytas helt.

….blir generad

Har en person uppfört sig illa – eller tror att hen har uppfört sig illa – uppstår en känsla av pinsamhet. Försök att varken förstärka eller försvaga känslan, utan låt personen hämta andan en stund. När personen verkar redo att fortsätta – fråga vad kollegan upptäckt/upplevt och be hen beskriva vad som nu ska göras för att rätta till det. Att få artikulera en lösning hjälper personen att komma över sin genans.

…blir arg och defensiv

Försvarsreaktioner och ilska brukar lägga sig ganska snabbt, om du låter bli att elda på känslan. Håll dig lugn – det är lätt att själv bli defensiv eller upprörd när någon är arg, men försök att förstå att personen bara reagerar på något de uppfattar som negativt. Låt din arbetskamrat avreagera sig en stund. När hen sedan börjar lugna ner sig, försök reda ut orsaken till ilskan och sortera vad som är fakta och vad som är rena spekulationer. Bäst är om du kan hitta sätt att hantera situationen som gör att din kollega känner att hen har någon slags kontroll. Om ilskan inte lägger sig – försöka ta samtalet senare, när personen faktiskt är redo att titta på lösningar. (Obs! Känner du dig hotad eller är rädd att bli skadad ska du givetvis avvika från samtalet genast!)

…är förvirrad eller rädd

Oro bemöts bäst med att lyssna. Fråga om rädslan och lyssna på din arbetskamrats förklaringar. Försök inte dämpa känslorna eller ens säga att du förstår dem – säg istället att du vill förstå varför personen är rädd så att du kan hjälpa hen att känna sig säkrare. Döm aldrig ut rädslan, utan visa att du är nyfiken och bryr dig. Att du lyssnar och visar medkänsla skapar mod hos din kollega. När de värsta känslorna börjar lägga sig, försök hjälpa till att reda ut varifrån de kom. Är orsaken reell eller inbillad? Vad behövs för att ta sig vidare från situationen? Vågar personen börja undersöka detta tillsammans med dig är det den absolut bästa hjälpen du kan ge.

… är förändringsobenägen

Motstånd inför förändringar grundar sig ofta i rädsla eller ilska. Försök förstå vad din kollega är rädd för eller arg över. Så länge du inte vet vad hen tror att hen ska förlora i och med förändringen kommer du inte kunna säga något för att förbättra situationen. Det är fullt möjligt att personen inte ens själv vet, så ett öppet och nyfiket samtal behövs. Visa att du bryr dig om personens framtid och visa på valmöjligheter och fördelar med att gå vidare.

Källa: Marcia Reynolds, Psychology Today

Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>