Kan du läsa känslor i ett sms? Förmodligen inte så bra som du tror

Allt mer av mänsklig kommunikation sker via virtuella kanaler; vi sms:ar, chattar, mailar och kommenterar varandras bilder på Instagram. Med hjälp av förkortningar, versaler och emojis uttrycker vi saker som när vi ses i verkligheten sköts med tonläge, blickar och ansiktsuttryck. Men hur bra är vi egentligen på att tolka dessa teckenbaserade ledtrådar till varandras mående? Inte särskilt, enligt en ny studie.

Bild: Pixabay

Bild: Pixabay

Du använder en emoji av en smiley som blinkar med ena ögat, och tar för givet att din kompis därmed förstår att du var ironisk när du kommenterade hennes senaste selfie med en småtaskig kommentar. Du mailar din man och använder versaler när du beskriver en inredningsdetalj du sett för att understryka hur galen du tycker den är. Men din kompis tar illa upp och din man beställer en heltäckningsmatta för att han trodde att de stora bokstäverna betydde att du älskade idén.

Överlag tror vi att de människor vi känner förstår vad vi menar när vi använder, det evolutionärt väldigt nya, internetspråket. Och de vi känner utgår också ifrån att de är bra på att tolka oss. Problemet är att så inte är fallet: I en tre-delad studie utförd av kommunikationsforskare i USA visade det sig dels att tolkningen av känslor i ett skrivet meddelande sällan är helt självklar, och dels att människor som står varandra nära inte är bättre på att bedöma avsändarens avsikt än vad främlingar är. När försökspersonerna fick bedöma olika texter utifrån en rad olika känslor var graden av korrekta tolkningar lika för vänner och främlingar, och att använda sig av funktioner som emojis eller utropstecken ökade inte chansen för att tolkningen skulle bli rätt.

—När email, textmeddelande och andra dator-baserade former blir det vanligaste sättet att interagera blir det allt svårare att kommunicera känslor, säger Monica Riordan, en av forskarna bakom studien.

Ansiktsuttryck, gester, betoningar och andra sätt att uttrycka känslor går förlorade när vi kommunicerar i textform, vilket gör att subtila skillnader i känsla blir väldigt svår att avgöra.

—Läsaren kan ofta avgöra att vi t.ex. är arga, men inte hur arga vi är, fortsätter Riordan. Det här kan få konsekvenser för våra relationer; skillnaden mellan att vara småirriterad och att vara rasande är ju onekligen betydande, och feltolkas detta kan förhållandet mellan människor bli lidande.

Med andra ord; det kan vara läge att använda den där knappen med en telefonlur som sitter på din smartphone då och då, eller lyfta blicken från samma skärm: om inte annat för att stämma av med den du kommunicerar med att hen har tolkat dina LOL:s och hjärtögda små gubbar rätt.

Studien: Monica A. Riordan, Lauren A. Trichtinger. Overconfidence at the Keyboard: Confidence and Accuracy in Interpreting Affect in E-Mail Exchanges. Human Communication Research, 2016; DOI: 10.1111/hcre.12093

Mer att läsa

2 kommentarer

  1. 1

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>