Känner du dig misslyckad av att kolla ditt Facebook-flöde? Tänk så här!

Den som använder sociala media ser varje dag andra människors redigerade versioner av sina liv. Våra Facebook- och Instagram-flöden fylls med till synes perfekta och lyckliga tillfällen (som dessutom har fångats i det perfekta ljuset). Och då är det lätt att tänka att andra människors liv är precis så underbara, enkla, lyckliga som de ser ut – och att andra människor har så enormt mycket talang och framgång som det verkar. Vilket i sin tur lätt leder till mindervärdeskomplex och känslan av att aldrig kunna ha det lika bra eller vara lika bra som ”alla andra”. Här är några tankar som kan hjälpa.

facebook

1. Du är människa – precis som alla andra

Nyckeln till att undvika negativa känslor är att förstå och uppskatta vad det innebär att vara människa. Alla har vi styrkor och svagheter. Alla kämpar vi med känslor som ledsamhet, inre smärta, ensamhet, och andra negativa känslor. Och bara för att människor inte belyser sin personliga kamp i sociala medier innebär det inte att den inte existerar. Du kan välja att lägga märke till att du faktiskt inte är ensam och att andra kämpar, precis som du. Människor brukar vanligtvis inte annonsera sina svårigheter, så du behöver titta noga för att kunna se dem. Och när du kan känna att du inte är ensam: ge dig själv lite medkänsla.

2. Se ditt värde

Självmedkänsla är inte ett sätt att ge upp och acceptera att du är sämre. Det betyder istället att du erkänner för dig själv att det du kämpar med är svårt, och att andra faktiskt delar samma kamp. Det innebär också att du försöker se dina styrkor, intressen och ditt värde – för när du kan uppskatta det kommer du känna mer positiva känslor om dig själv. Om du stannar upp (gör det just nu!) och tänker på vad du värdesätter hos dig själv, så kommer du att känna en boost av välbefinnande!

3. Hitta bra förebilder

Du kan också minska känslor av misslyckande och mindervärde genom att se på andra människor som har gått igenom svårigheter och kommit ut på andra sidan. Använd dem som förebilder och lär dig att acceptera dina personliga svagheter eller ”brister” samtidigt som du fokuserar på vad du gör bra. Det finns många bra förebilder, både offentliga personer och människor runt omkring dig.

4. Du väljer

Genom att rikta om dina tankar mot ett mer positivt perspektiv kommer du lägga märke till att självkritiken kommer alltmer sällan. Du kommer också erfara stunder av totalt nederlag, då alla negativa tankar och känslor kommer tillbaka, och när det händer är det upp till dig hur du ska agera: du kan välja att falla tillbaka i gamla mönster, eller så kan du välja att samla dig och gå vidare.


Så istället för att ständigt hitta ”bevis” för att du är mindre värd – välj att påminna dig själv om att du inte är ensam; att du kämpar precis som alla andra människor – även om de inte annonserar om det på Facebook. Att verkligen se detta kan hjälpa dig att få styrka att klara av motgångarna.

Källa: Psychology Today
Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>