Kokosolja – trendigt och gott

Kokosolja är ett livsmedel som har ökat kraftigt i popularitet, och i vissa sammanhang närmast framställts som rena mirakelkuren på grund av sin speciella fettsammansättning. Vi tar en titt på hur det verkligen ligger till.

kokosolja

Framställning och användning

Kallpressad kokosolja framställs av kokoskött från kokosnötter utan användning av höga temperaturer eller kemikalier vilket gör att den behåller en mild doft och smak av kokos. Kokosolja består till cirka 90% av mättade fettsyror. Detta gör att den har en fast form vid lägre temperaturer men ger den en smältpunkt kring 25 grader. Kokosolja används i allt från bakning och matlagning till hud- och hårvård.

Kokosoljans speciella egenskaper

Vad som är speciellt med kokosolja och som gör att det skiljer sig från till exempel animaliska mättade fetter är att kokosolja består av en ovanligt hög andel medellånga fettsyror (så kallat MCT-fett). Närmare 50% av kokosolja består av fettsyran laurinsyra.

Laurinsyra räknas ibland som en medellång fettsyra, och ibland som en lång fettsyra, beroende på att den absorberas både som en medellång och som en lång fettsyra. Medellånga fettsyror tas upp och metaboliseras snabbare i kroppen än långa fettsyror vilket gör att de i högre grad förbränns istället för att lagras som fett i kroppen. Eftersom laurinsyra absorberas både som en medellång och som en lång fettsyra räknas den inte riktigt till gruppen medellånga fettsyror, något som gör det missvisande att påstå att kokosolja består av mestadels medellånga fettsyror. Ett annat felaktigt rykte är att laurinsyra skulle vara en essentiell fettsyra, något som inte stämmer alls.

Hälsofördelar med kokosolja

Trots laurinsyrans omtvistade egenskaper finns det flera studier som tyder på att de medellånga fettsyrorna bidrar till flera positiva hälsoeffekter vid användande av kokosolja. Studierna har bland annat funnit samband mellan kokosolja och:

  • ökade värden av det goda HDL-kolesterolet
  • minskat midjemått
  • viktminskning
  • de medellånga fettsyrorna skulle eventuellt skulle kunna fördröja en försämring vid demens, enligt viss forskning.

Utöver dessa positiva fynd sägs kokosolja även skydda mot virus, bakterier och svamp.

Kritikerna mot kokosolja hävdar att de studier som har gjorts har utförts på för få personer under för korta perioder för att kunna säkerställa några hälsoeffekter av kokosolja. Eftersom kokosolja är ett mättat fett och precis som övrigt fett innehåller mycket kalorier finns det inte tillräckligt med belägg för att äta extra kokosolja utöver sin vanliga kost.

Kokosolja i matlagning

Vill du använda kokosolja kan du inkorporera det i din kosthållning genom att till exempel byta ut smör och olivolja mot kokosolja i matlagning och bakning. Den annars populära olivoljan ska inte hettas upp så mycket och passar därför inte att exempelvis steka i – däremot fungerar kokosoljan utmärkt till stekning.

Använd gärna kokosolja när du gör ugnsrostade grönsaker – den smakar speciellt gott tillsammans med champinjoner och butternut. Här finns även ett recept på müsli med kokosolja.

Källa: Livsmedelsverket

Bild: Livskick

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>