Kolhydrater har ett oförtjänt rykte

Under den senaste tiden, sedan GI (glykemiskt index) och LCHF (low carb, high fat) började härja i vårt avlånga land, så har det skett en förändring – förr var det fettet vi aktade oss för, sedan en tid tillbaka är det kolhydraterna som skapar rädsla hos dem som antingen vill äta ”rätt” eller gå ner i vikt. Men jag ser en fara i att utesluta kolhydraterna.

Vad behöver vi dem till? Inte kan de enbart ge problem med blodsockret och viktökning (vilket verkar vara det som är i fokus, tyvärr). Här kommer de funktioner som kolhydrater fyller:

Energikälla

Ett gram gör 4 kcal när de förbränns i kroppen. Anmärkningsvärt är att en del celler i kroppen är uteslutande beroende av energi från kolhydrater, jag kan nämna cellerna i hjärnan och nervsystemet och de vita blodkropparna i immunförsvaret. Får du i dig för lite kolhydrater – under 50 gram per dag – är detta för lite för hjärnan och nervsystemet. Det som händer är att kroppen istället använder sig av aminosyror för att omvandla till den viktiga glukosen. Fettsyror används för omvandling till ketonkroppar. Detta tär både på muskler och fettförråd.

Matspjälkning

Kostfibrer som är lösliga och gelbildande påverkar magsäcken och matspjälkningen. Finns det rikligt av dem i maten så tar spjälkningen längre tid och här kommer något av intresse: blodsockerstegringen blir långsammare och lägre! Dessa kostfibrer kan även binda gallsalter till sig.

Tarmfloran

Tarmfloran påverkas av kostfibrer som är lösliga och fermenterbara (föda till bakterier i tjocktarmen) och stärker immunförsvaret och minskar risken för tarminfektioner. Det finns hälsofördelar som jag tycker absolut ska tas tillvara!

Men visst, det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Så jag avslutar med tips på bra kolhydrater – så får vi se om jag har förändrat er syn och hoppas att ryktet ska förbättras!

Tips på ”bra” kolhydrater

Vi behöver kostfibrer, så att vår tarmflora mår prima: grova brödsorter, havregryn, råris, potatis, rotfrukter, grönsaker, frukt och bär. Ej att förglömma baljväxterna! Vi går raskt vidare och rekommendationen från mig är fullkornsprodukter – vi vill ju att blodsockerstegringen ska gå långsamt så att kroppen ”hinner med”. Långsamma kolhydrater är i fokus när vi vill vara snälla mot kroppen.

Avslutande ord är: tänk på att välja produkter som påverkar dig i positiv riktning – läs gärna på förpackningen vad du köper, där gömmer sig fakta som kan vara intressanta att veta.

Källa: Näring och Hälsa av Ulla Johansson (Studentlitteratur 2007).

Foto: Johanna Arogén

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>