Kom igång med löpning!

Våren närmar sig, men redan nu ser vi människor som satt på sig löparskorna och gett sig ut i spåret. Att springa är en trend som vuxit sig stadig de senaste åren.

lopning

Fördelarna är många:

  • Du kan springa när du vill, behöver inte anpassa dig efter några fasta tider
  • Bra konditionsträning där hjärtat får arbeta
  • Du får ett bättre immunförsvar
  • Du stärker din kropp – dina muskler utmanas. Skelettet behöver belastning för att bli starkt, vilket det får vid löpning
  • Du har möjlighet att utvecklas både vad det gäller distans och snabbhet
  • Du kan använda löpningen för ditt mentala välbefinnande – rensa tankarna helt enkelt!

Är du nybörjare? Då gäller det att tänka till både en och två gånger innan du ger dig själv en löparutmaning. För även om det är enkelt att ge sig ut i spåret, så finns det aspekter att tänka över. Först och främst – gör inte misstaget att gå ut för hårt. Risken är att du blir jättetrött och att du tappar lusten. Här är några nybörjartips – kanske finner du motivationen till att börja springa du med!

  • Sätt upp ett konkret mål med delmål – till exempel att springa tre gånger i veckan à en halvtimme åt gången. Det stora målet kan vara att springa ett lopp, på fem eller tio kilometer. Det är bättre att träna ofta och lite, än att ha långa pauser emellan gångerna.
  • Bygg upp dig successivt och ta det lugnt och förnuftigt den första tiden – det är inte så att du springer hela den halvtimmen i början, utan du varvar mellan gång och löpning. Att följa ett program kan vara guld värt – då kan du på ett enkelt sätt bygga upp dig, utan att själv fundera på hur du ska lägga upp din träning. Ta hjälp av källor på nätet. Här är ett program till exempel (se längst ner på sidan).
  • Använd dig av bra skor. Tipset är att få hjälp av fackhandeln!
  • Spring avslappnat och i prattempo – det innebär att du kan prata utan att vara andfådd.
  • Variera din runda så att du inte tappar motivationen. Till och med små förändringar kan ge den extra gnistan!
  • Ät och drick ordentligt och se till att återhämtningen också får plats på din agenda!

Inspiration till träning är viktigt och kan ge dig en extra skjuts i utmaningar. Hur får man inspiration till löpning? Här är några tips på vägen!

  • Läs om andras upplevelser och kunskaper om löpning. Att läsa om träning gör att vi ofta känner att vi själva vill komma igång. Det finns en hel del bloggare som springer och även forum där man kan dela med sig av sina erfarenheter.
  • Kanske boosta upp din träningsgarderob – att klä sig som en löpare ger dig känslan av att vara en löpare! Och så är det roligt att köpa träningskläder!
  • För en löpdagbok där du kan anteckna din löputveckling – ger dig en överblick och kan motivera dig till att förbättras ytterligare!

Lycka till med din löpning!

Bild: Pixabay

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>