Krönika: ”Löpning för mig är att få ett andningshål i vardagen”

När jag var liten frågade jag ibland min pappa varför han gillade att springa så mycket. Hans svar var oftast: ”Jag rensar tankarna”. ”Vad då rensar tankarna?” undrade jag då, men nu förstår jag honom. Idag tänker jag på samma sätt – att min löpning kan fungera som ett andningshål där det finns möjlighet att bryta av vardagen, både fysiskt och psykiskt, och vara själv med mina tankar.

Rebecka

Jag har alltid fått höra att jag är en riktig tänkare. En person som tänker en sak både en gång och sen tre gånger till. Jag vet inte hur du fungerar men ibland när jag läser en bok kan jag komma på mig själv att jag inte har en aning om vad jag läst redan efter en halv sida, eftersom jag börjat tänka på annat. Eller när någon säger något till mig och jag inte lyssnar eftersom jag inte har hunnit tänka klart på det som samtalet nyss handlade om.

När jag funderar på hälsa idag tänker jag att både det fysiska och psykiska hänger ihop. Om jag inte mår bra fysiskt blir det svårare att må bra psykiskt och tvärtom. Därmed har jag valt att se på min löpträning som inte bara fysisk träning utan även träning för mitt inre. Genom det fysiska får min kropp jobba och mitt hjärta pumpa, men något som kan glömmas bort är att hjärnan också jobbar under tiden. Under mina löprundor får jag ett litet hål av ledig tid där min kropp får andas och min hjärna får tänka färdigt. Under tiden skorna studsar mot marken händer det ofta att jag börjar tänka på problem i vardagen som behöver lösas. Dessa problem förminskas allt som oftast ju mer endorfinerna kommer. Plötsligt börjar jag se möjligheterna i problemen och hittar ofta oväntade och kreativa lösningar. Vissa dagar kan jag också bara känna ett behov av tystnad och lugn. De dagarna kan det vara skönt att försöka stänga av alla tankar. Att fokusera på min andning, hur fötterna nuddar marken och hur hjärtat får slå. Att flytta tanken en stund och fokusera på något helt annat än det normala tankebruset. De dagar då jag är riktigt glad och ska ut på en löprunda förstoras min glädje i takt med endorfinerna. Och om det är något som inte ska förminskas så är det väl äkta glädje?

Genom tanken kan jag också peppa mig själv under löprundan. ”Vad stark jag är!” och ”Vad bra jag springer!” är små uppmuntringar som kan göra mycket för mig under en runda. Jag upplever faktiskt att det är mycket enklare att komma på uppmuntrande ord just under en löprunda än andra stunder på dygnet. I längden gör dessa små stunder mycket! Dagar då jag känner mig lite nere men ändå tar mig ut på en löprunda mår jag så mycket bättre efteråt. Nu är detta min personliga upplevelse av löpning och givetvis kan det skilja sig från person till person. Men jag upplever att jag kommer åt mig själv på riktigt på något vis, jag får andra perspektiv på saker och ser möjligheter på ett annat sätt. Tiden för att tänka klart finns utan att behöva ta in nya budskap (inte ens musik!) och koncentrationen för att till exempel läsa en bok efteråt blir mycket större och det känns lättare.

Är du istället en person som lätt kommer in i negativa tankar under din löprunda? Det maler och maler i huvudet och du kommer inte ur det negativa tankemönstret hur mycket du än vill. De negativa tankarna är inga farliga tankar men ibland kan det vara skönt med en paus från dessa. Ett tips för att ta dig ur detta att verkligen peppa dig själv att se det positiva, nästan överdrivet. Tänk tankar som ”Vad fina löv det är på träden!”, ”Idag blåste det jättemycket – Vad bra! Då får jag en häftigare utmaning” eller ”Vad glad jag är över att jag är frisk och har två ben jag kan springa med!”. När de negativa tankarna kommer kan det vara bra att hitta ett annat fokus. När mina tankar kring ett problem blir för negativa brukar jag försöka ändra inställning till problemet från ett problem till en möjlighet till utmaning och utveckling. Det må låta klyschigt men halva problemet kan ofta lösas genom att ändra inställning. Håller du inte med? Helt okej. Läs gärna Liselottes artikel om att tänka negativt för ett positivt liv.

För mig handlar mina löprundor om att skapa en stund då jag får tänka av negativt och tanka på positivt. Ett andningshål mitt i vardagen som i perioder annars kan gå snabbare än jag hinner tänka.

Bild: Privat

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>