Kundaliniyoga: ett sätt att få lugn i vardagen

Yoga är en trend som har kommit för att stanna – var vi än vänder oss så pockar den på vår uppmärksamhet. Jag har själv testat olika varianter och poweryoga var nog den första jag provade men jag tyckte att den var för fysiskt ansträngande och svår. Jag kände mig ungefär lika smidig som ett skåp. Den mest annorlunda formen jag har testat är Bikramyoga, där man svettas igenom ett pass och kan tänja gränserna på ett helt annat sätt.

yoga

För ett år sedan fick jag följa med en av mina bästa vänner på kundalini-yoga i en vindsvåning vid Mariatorget (Stockholm). Jag hade haft det ganska tufft med mycket jobb, men så när vi var klara var det som att jag hade fått en ny hjärna; eller ett nytt sinne i alla fall. Sedan dess är jag fast och jag tränar kundalini-yoga en gång i veckan. För mig är det i första hand den mentala balansen jag söker. I andra hand, men också en viktig del, är den fysiska utmaningen.

Ett kundaliniyoga-pass kan vara uppbyggt på olika sätt, det beror på vilket fokus läraren har. Det finns pass för att öka den kreativa energin, för hjärtat, för rörlighet – listan kan göras lång. Om jag gör yogan hemma brukar jag ta ett program som heter ”daglig genomkörare” vilket tar cirka en timme. Jag har även testat med DVD och det gick bra. Om det skulle vara så att du är intresserad av DVD:er, musik så finns det här, en tysk sida  där priserna ska vara helt ok (tipset kommer från min lärare Janne Spetz, som har kundaliniyoga i Stockholm).

Att sjunga mantran är också en del av kundaliniyogan – exempelvis så ”tonar” man in i början av passet. Det är klart att jag tyckte det kändes lite konstigt de första gångerna, men nu känns det helt naturligt. Vid slutet av passet är det något som kallas Shavasana, ”den långa vilan”, då ligger vi på våra mattor och vilar helt enkelt, med handflatorna riktade uppåt och brett isär mellan benen (några decimeter). Mellan övningarna är det också vila, vilket är en del av passet. Det är under vilan som kroppen kan byggas upp och få ny energi, så som jag tolkar det.

Andningen är jätteviktig under dessa pass – det är tillsammans med andningen som man gör alla rörelser.  I princip andas du hela tiden med näsan. En annan andning som är speciell är eldandning, ”breath of fire”. Man pumpar med magen, alltså vid navelpunkten. Här kan du läsa mer om eldandning. Jag har fastnat för denna typ av andning – den känns väldigt renande!

Som med allt annat ger övning och träning färdighet och det är först ett år efter som jag känner att jag kan utmana mig själv på ett annat sätt. I början kunde jag tycka det var lite jobbigt att hålla ställningarna; jag fick ont i armar och axlar av att hålla händerna ovanför huvudet. Det är borta nu, även om jag ibland känner att jag passerar olika gränser. Närvaron är en annan nyckel som jag erövrat, och det känns bra, eftersom mitt huvudfokus med yogan är att vara här och nu och med hela min kropp och knopp!

Bild: Pixabay.com

Mer att läsa

3 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>