Lägg till istället för att ta bort – den enda metoden du behöver

Ofta märker jag att det är ”allt-eller-inget” som gäller – speciellt när det handlar om mat och livsstilsförändring. Ska man äta nyttigt så ska man gå all in, annars är det ingen poäng. Men det är verkligen helt fel.

Lägg till istället för att ta bort - den enda metoden du behöver

Det går utmärkt att lägga till en grön drink på morgonen och ändå äta ostmackorna. Och det går alldeles utmärkt att bli av med sockerbegäret och ändå behålla kolhydraterna. Vid varje måltid brukar jag tänka: ”Vad kan jag lägga till för att göra den här måltiden bättre?”. Det innebär att jag kan äta den där pizzabiten, och att jag även äter något nyttigt till. För allt handlar inte om kalorier eller kolhydrater. Det handlar om näring för kroppen. Lägg till något bra till varje måltid, så kanske det ”braiga” tar över i långa loppet.

Här är tre livsmedel som är goda och gör din måltid så där extra bra.

Bönor
Jag menar inte att du ska öppna en burk bönor och hälla på tallriken. Smyg in dem i grytan, köttfärssåsen eller salladen. Jag lovar, du märker inte ens att de finns där. Bönor innehåller enormt mycket nyttigheter. Glöm inte att skölja dem om du köper på burk!

Färsk spenat
Lite färsk spenat gör susen i maten. Lägg lite grovhackad spenat över omeletten eller använd spenatblad istället för isbergssallat i salladen så har du ökat näringsinnehållet många gånger om.

Rapsolja
Fylld med härliga fettsyror som kroppen behöver är rapsoljan ett enkelt sätt att boosta måltiden. Ringla över pastan eller stek fisken i det.

Andra näringsbomber är fet fisk (lax, sill, makrill, tonfisk), nötter och frön av olika slag samt nästan vilken grönsak som helst.

Glöm alla regler. Lägg till bra livsmedel istället för att ta bort något. Speciellt eftersom det är nya livsmedel varje vecka på den dåliga listan. Ät och njut bara!

Mer att läsa

3 kommentarer

  1. 2

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>