Lär dig hantera känslorna och nå ditt mål

Vi människor är experter på att förbittra oss och tycka synd om oss själva när när det inte går som vi vill. Det är inte för att vi vill vara olyckliga eller balla ur, nej inte alls. Vi tror helt enkelt att det reparerar något som inte känns okej.

kanslor

Visst, jag är för känslor men de ska inte få äta upp dig. Varje gång maktlöshet eller vanmakt faller över dig så ska du försöka att hitta roten till känslan. Om något du jobbat med plötsligt känns omöjligt så är det dags att stanna upp och tänka efter.

  • Varför gav jag mig in i det här? – För att du ville nå ditt mål.
  • Varför känns det helt plötsligt tungt? – Kan det vara så att det krävs en förändring? Det kanske är någon i din närhet som inte tror att du klarar det? (Denna någon kan vara du själv).
  • Vad kan jag göra för att orka ta nya tag eller fortsätta? – Kom i håg första tanken du tänkte med det du ville uppnå.

Att vara ledsen och gråta kan vara superbra. Att du får ut känslorna i form av tårar är förlösande och det ger dig något. Att vara arg är en reaktion på en situation som upprör dig. Det är okej att känna, det är nödvändigt att känna. Bara man inte låter det ta för lång tid för då äter det upp dig och tar energi i stället.

Skriv upp det som är ohanterligt på ett papper, få ut känslorna och problemet i ord. Arbeta med situationen och tänk dig in i hur du skall ta dig vidare.

Sedan finns det ju såklart situationer i livet som faktiskt kräver lite hjälp utifrån. Ju tidigare man vågar inse det, ju tidigare får man hjälp. Det finns många ställen som man kan vända sig till då man känner att man kanske skulle behöva lite hjälp på vägen.

Kom ihåg det gamla ordspråket: Att vara stark är inte att aldrig falla. Det är att orka resa sig upp när man fallit.

Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>