Läs kroppen istället för innehållsförteckningen – om att njuta av mat

Läkare, opinionsbildare och rubrikmakare varnar oss ofta för våra så kallade ”laster” – all denna goda mat som inte klarar en hårddragen analys av innehållsförteckningen och därmed i princip kommer leda oss till en förtida död. Men vet du vad? Vägen dit – livet – är faktiskt till för att njutas också.

muffins

Det är lätt att i dagens samhälle få uppfattningen att om något är njutbart, så är det förmodligen dåligt för dig (och tvärtom). Det är lätt att utgå ifrån att det läkare eller media säger ska vara överordnat det din egen kropp berättar. Kroppen – och själen – vill leva och må bra. Mår du fantastiskt av att göra någonting – tja, då kanske det faktiskt är något positivt?

För att förstå och kunna lita på det goda måste du först och främst lära dig att lyssna på din kropp, samtidigt som du inser att njutning inte bara är okej, utan faktiskt också hälsosamt. Det finns substanser som sätter igång hjärnans njutningscenter som är negativa för oss (som olika typer av droger), men dessa är undantag – och även om de känns bra i stunden kommer vi må dåligt i längden av dem. De relevanta frågorna att ställa sig blir därför:

  1. Hur känns det att äta det här?
  2. Hur fungerar det för just mig att äta det här?

Ta exemplet en riktigt god chokladkaka (och försök att bortse helt från kakaohalt, fettmängd eller sockerinnehåll och annat du lärt dig om vad ”bra” choklad bör vara!)  Njuter du av smaken och blir på gott humör? Svarar kroppen med en nöjd och lugn känsla? Och håller den känslan i sig nästa dag? Blir det samma sak nästa gång du äter en liknande kaka? Fungerar det för dig att göra det – säg, en gång i veckan? Grattis! Du har hittat en verkningsfull njutning som är bra för dig.

Tycker du istället smaken är lite halvdan och äter mest för att du är sugen på något sött, eller hungrig men för trött för att laga mat? Eller får du en tung och jobbig känsla i magen efteråt? Får du fler finnar, större sug eller sämre aptit på annan mat av att äta kakan regelbundet? Då kanske du ska fundera på om det inte är något annat du vill äta istället.

Med andra ord: Njut av goda saker som känns bra – oavsett vad du tror dig veta om deras inverkan på kroppen. Det är din kropp som ska berätta sanningen.

Några tankar på vägen: Om du kunde leva tills du var 130 genom att ta bort allt njutbart i livet – varför bry sig? Eller – om du lever tills du är 130, skulle du inte vara glad om du njutit under tiden…?

Källa: Better Nutrition (Feb 2015)

Läs också:

Bild: Pixabay

Mer att läsa

4 kommentarer

  1. 1

    Spännande artikel, jag tycker om dina artiklar Liselotte, du skriver från hjärtat. Dock tycker jag nog att denna artikel riskerar vara lite förvirrande.

    I dagens situation har många av oss svårt att lyssna till vår kropp, vår intuition, för vi är så distanserade från vårt inre, men också för att våra kroppar och sinnen är så bedövade av allt vi utsätter den för; kost, skönhetsvård, stress osv.

    Med bättre självmonitorering kan man möjligen lära sig lyssna till sin kropp igen, men det krävs mer än att bara observera sina reaktioner efter en chokladkaka.

    Just det där resonemanget om att ”jag vill ju leva också” används för att rättfärdiga dåliga livsstilsvanor – som om att välja goda hälsoval skulle vara att leva mindre. Vi ska akta oss från att göra våra val efter vad som är gott – vad är gott, hur definierar vi gott?

    Livet går inte ut på att få ut så mycket njutning som möjligt, även om vissa inom psykologin skulle hävda just det. Livet handlar om mening, att ha en känsla av sammanhang och syfte. Att leva till 130 år, är inte ett självändamål – utan det handlar om att leva varje dag med mening och med intention. Vi ska vara aktsamma om att ledas av njutning, det är en känsla, en signal som lätt förvirrar oss – att njuta är ett sätt att resa inte en destination.

    Det är därför viktigt att inte förvirra varandra med ursäkter för dåliga livsvanor. Riskera inte att döva kroppens riktiga signaler med kortsiktiga val om snabb och tillfällig njutning.

    Din hälsa speglar din livsstil, och tvärtom!

    • 2

      Givetvis blir denna korta text en förenkling – och ja, det räcker inte med att titta på reaktioner av en chokladkaka. Däremot kan själv tankesättet säkert hjälpa någon på (den ibland långa) vägen till ett gott förhållande till mat och ätande. Och monitoreringen kan givetvis användas likväl för ett äpple! ”Goda” hälsoval är också att leva och njuta, givetvis. (Men då är du, precis som jag, inne på det där väldigt subjektiva ordet ”gott”, eller hur…? 😉 )

      Angående livets mening är MIN mening att alla måste hitta sin egen. Och min bestämda uppfattning, utifrån den verklighet och de människor just jag möter skulle fler faktiskt behöva öka på njutningen i livet. Och att ”ursäkta sig” inför varandra, oavsett åt vilket håll hälsomässigt det än må anses vara, tycker jag vi ska sluta med generellt – och speciellt när det kommer till vad vi äter.
      (Läs också: http://livskick.nu/forlat-mig-for-jag-har-syndat-om-mat-och-moral/)

      • 3

        Tack för tipset om din andra artikel! Och tack för svaret. Jag tycker du har en stor poäng i var du skrev vi din artikel, men att poängen inte var så tydlig, att istället kan man använda uppmaningen på ”fel” sätt (vad nu rätt och fel innebär?).

        Tack än en gång!

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>