LCHF och sockerfrossa – måste det vara antingen eller?

Många som vill gå ner i vikt, må bra eller bara äta hälsosamt vänder sig gärna till någon diet. Man kanske mår dåligt av att äta mjöl, eller så vill man bli av med sockersuget – och då är det LCHF som gäller, enligt många. Men måste mat vara antingen LCHF eller sockerfrossande

Att utesluta mjöl och socker är inte samma sak som att äta enligt LCHF, och äta enligt LCHF innebär heller inte en överdriven konsumtion av kött och crème fraiche, vilket är en vanlig missuppfattning. Man kan till och med vara vegan och välja LCHF, om man är redo att lägga ner en del arbete. Genom att tänka ett livsmedel i taget, gör du din kropp en stor tjänst och når de resultat du vill ha.

Vilka livsmedel är det du inte klarar av, tål eller vill minska på? Varför? Vad ersätter du dem med? Måste du verkligen följa en diet för att må bra eller nå dina mål? Måste du helt utesluta en livsmedelsgrupp? Alla kolhydrater är inte av ondo utan behövs. Och allt fett och protein är inte helt nyttigt i stora mängder.

Kolhydrater

Socker
Sockret kan du välja bort utan problem, det är inget kroppen behöver. Men skilj på sackaros (vanligt vitt rörsocker) och fruktos (fruktsocker). Fruktsocker som finns naturligt i frukt och bär är inte farligt och i stället för att utesluta frukten kan du välja frukter som inte är av de allra sötaste sorterna.

Mjöl
Vitt vetemjöl är omdiskuterat en hel del, och inte heller det är nödvändigt för kroppen. Välj dinkel eller råg istället, så har du direkt behållit kolhydraterna utan att mata sötsug eller krånglat till det för magen. Dessutom innehåller dessa mjölsorter mer vitaminer, mineraler och fibrer. Välj livsmedel med ett lägre glykemiskt index, så mår magen bättre och du håller humöret uppe samtidigt som sockersuget minskar.

Välj med fördel
Långsamma kolhydrater som quinoa, fullkorn, bulgur, råris. Vill du gå ner i vikt – minska på kolhydraterna, men ta inte bort dem helt.

Fett

Vill du öka på fettet för att kompensera för minskade kolhydrater, välj rätt sorts fett. De svenska rekommendationerna säger inte heller att man inte får äta fett alls – tvärtom!

Minska på:
Forskningen, som kostråden från Livsmedelsverket baseras på, säger fortfarande att mättat animaliskt fett inte är nyttigt i stora mängder. Den största gruppen som passar in här är feta mejeriprodukter som ost, grädde, crème fraiche, och så vidare. Det är inte ont att äta dessa livsmedel med måtta, men man behöver inte ösa på bara för att man följer en speciell diet.

Öka på:
Vegetabiliskt fett är betydligt bättre än animaliskt, oavsett mättat eller fleromättat. Välj avokado, oljor, nötter, frön, fet fisk, kokosfett, och så vidare.

Protein

LCHF innebär inte att man ska öka på proteinet – utan på fettet. Detta är det många som missförstår och även om det inte finns forskning som enhälligt visar på att för mycket protein är skadligt, så kan det bli skadligt om man väljer fel sorts protein. Ät samma mängd protein som du brukar, men välj gärna bort det röda köttet så mycket du kan. Här finns mer information om bra proteinkällor.

Bild: SXC

Mer att läsa

8 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>