Lev längre med frukt och grönsaker

Man har länge vetat att det finns stora fördelar med att äta frukt och grönsaker. Det finns mycket forskning som visar att en sådan kost minskar dödlighet av alla slags orsaker, men speciellt i samband med hjärtsjukdom.

frukt, grönt, grönsaker, hälsa, hjärtsjukdom, konsumtion, analys, kost, cancer, leva, liv, rökning, fetma, alkohol

En analys som gjorts i Europa och genomfördes av forskare från tio olika länder, och inkluderade nära en halv miljon människor under 13 år, ger ny insikt i orsakerna till att frukt och grönt har så stora fördelar på hälsan.

En kost bestående av minst 569 gram frukt och grönsaker per dag minskar risken för dödlighet med 10 % och fördröjer risken med 1,12 år – jämfört med en konsumtion av mindre än 249 gram per dag. Risken minskar även 6 % för varje extra 200 gram intagna frukt/grönsaker.

Tidigare studier har redan visat att om frukt och grönsaker konsumeras enligt rekommendationerna (i Sverige 500 gram per dag) motverkar risken att drabbas av kroniska sjukdomar, och minskar risken för dödlighet med 10-25 %. Vi vet att det finns bevis för positiva effekter mot olika former av cancer.

Denna nya studie visar även på fördelarna för hjärtats hälsa – en konsumtion av mycket grönt minskar risken för dödlighet med 15 %. Dessutom skulle fler än 4 % av dödsfallen i detta sammanhang kunna undvikas genom en konsumtion av minst 400 gram frukt och grönt per dag.

Den största positiva effekten får de personer som vanligtvis har ohälsosamma vanor men ökar sin konsumtion av frukt och grönt. Risken minskades med 30-40 % hos de som drack alkohol, 20 % hos de som hade fetma, och eventuellt även stor effekt hos de som rökte. Detta tror forskarna handlar om antioxidanter, som minskar den oxidativa stressen som orsakas av alkohol, tobak och fetma.

Bild: www.freedigitalphotos.net

Mer att läsa

En kommentar

  1. 1

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>